Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی استان کردستان

تدوین برنامه حفاظت، پرورش و توسعه بز مرخز در کردستان

اجرایی کردن طرح کشت و تولید آزمایشگاهی جنین بز مرخز

معاون بهبود تولیدات دامی استان کردستان گفت: تدوین برنامه حفاظت، پرورش و توسعه بز مرخز و طرح‌های تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه، مرکز تحقیقات و معاونت بهبود تولیدات دامی جز سیاست‌های حفاظتی سازمان جهاد کشاورزی از این نژاد دامی است.

تدوین برنامه حفاظت، پرورش و توسعه بز مرخز در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، جلسه تدوین برنامه حفاظت، پرورش و توسعه بز مرخز با مسوولیت معاون بهبود تولیدات دامی استان کردستان و حضور نمایندگان دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان، دامپزشکی استان، مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی کردستان ومعاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان دردفتر معاونت بهبود تولیدات دامی استان کردستان برگزار شد.  

 احمد ذکریایی‌نژاد معاون بهبود تولیدات دامی استان کردستان در این جلسه اظهار کرد: نگهداری و پرورش بز مرخز در حال حاضر در دو ایستگاه جهاد کشاورزی استان کردستان با ظرفیت 500 راس انجام می‌گیرد.

ذکریایی‌نژاد گفت: امروز در جهان برای حفظ نژادهای مختلف و خصوصا آنهایی که در حال انقراض هستند اهمیت زیادی قائل می‌شوند.

وی گفت: حفظ نژاد بز مرخز هم در استان کردستان یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است و در این راستا ایستگاه‌های ایجاد شده برای حفاظت از این دام در حال انقراض نیازمند تامین اعتبار است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ضمن اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته توسط این معاونت برای جلوگیری از انقراض این گونه و ترغیب دامداران برای احیاء مجدد و پرورش بز مرخز، خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات با سود کم برای تشویق پرورش دهندگان بز مرخز، هماهنگی با منابع طبیعی و حل مشکل دامداران در رابطه با سرشاخه‌زنی درختان برای خوراک زمستانه اینگونه دام‌ها، دیدار چهره به چهره و شنیدن مشکلات و مسایل پیش روی پرورش‌دهندگان این نژاد و تهیه نهاده‌های دامی مانند سبوس و ... برای پرورش دهندگان از اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انقراض بز مرخز در استان است.

وی اضافه کرد: شناسایی دامداران و بررسی آمار تعداد گله‌های موجود در سطح شهرستان، هماهنگی با دامپزشکی برای اولویت قرار گرفتن این نژاد در بحث واکسیناسیون، سم‌پاشی و انگل‌زدایی مکان نگهداری دام‌ها، یکدست کردن گله‌های بز مرخز و جلوگیری از مختلط شدن آنها با سایر گونه‌ها برای حفظ گونه و غیره از دیگر اقدامات انجام گرفته در این حوزه است.

اجرایی کردن طرح کشت و تولید آزمایشگاهی جنین بز مرخز 

ذکریای‌نژاد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌ها در راستای حفاظت از بز مرخز اجرایی نمودن طرح کشت و تولید آزمایشگاهی جنین بز مرخز است که برای تمامی گونه‌های دامی می‌توان استفاده نمود.

وی اظهار کرد: حمایت از گله‌های مردمی از نظر اقتصادی و کارشناسی، تبادل دام نر در گله‌های مردمی و ایستگاه‌های حمایتی، تامین اعتبار برای گله‌های مردمی، حفظ ایستگاه‌های دامپروری، پیگیری تسهیلات بلاعوض برای پرورش این نژاد با ارزش می‌تواند راهکارهای موثری در حفظ وپرورش این گونه دامی باشد. 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان در پایان افزود: حفاظت و توسعه پرورش بز مرخز، همکاری تمامی بخش‌های مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و بخصوص سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان می‌طلبد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید