Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد عنوان کرد:

انتقال دانش و تکنولوژی‌های جدید در مزارع طرح ملی گندم بنیان استان خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از آغاز پایش مزارع طرح ملی گندم بنیان در استان خوزستان با هدف بررسی وضعیت عوامل زیان‌رسان و ارتقاء کیفی تغذیه مزارع گندم خبر داد.

انتقال دانش و تکنولوژی‌های جدید در مزارع طرح ملی گندم بنیان استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اعلام این خبر هدف از این امر را افزایش ضریب نفوذ دانش فنی به مزارع با حضور تیم‌های مشترک محققان و کارشناسان اجرایی در محل اجرای طرح عنوان کرد. 

وی افزود: همزمان با حضور تیم‌های پایش و بررسی مزارع، توصیه‌های لازم در خصوص اقدامات اجرایی مورد نیاز در زمینه کنترل عوامل‌ زیان‌رسان از جمله مبارزه با علف‌های هرز و بیماری‌ها و آفات، تغذیه متعادل و تکمیلی و مدیریت آبیاری به کشاورزان ارائه خواهد شد. 

قاسمی‌نژاد زمینه‌های اصلی پروژه را به نژادی و نظام بذر، کشاورزی حفاظتی و استفاده از مواد جدید و انتقال تکنولوژی برشمرد و افزود: همزمان با اجرای پروژه شاهد تغییر رفتار کارشناسان اجرا و در نهایت بهره برداران هستیم. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان دلیل این موضوع را همگرایی فوق العاده مثلث تحقیقات، اجرا و کشاورز عنوان نمود و گفت: نتیجه نهایی این همگرایی، انتقال سریع دانش و فناوری‌های جدید به کشاورزان خواهد بود که در سال اول شاهد ورود ماشین آلات جدید، بذور، مواد و تکنولوژی‌های جدید به طرح‌های در حال اجرا بودیم که این امر اشتیاق کشاورزان برای توسعه بیشتر طرح را بدنبال داشته است. 

این مقام مسئول با اشاره به پیشینه طرح عنوان نمود: طرح ملی گندم بنیان با عنوان پروژه ایران سیمیت در سال 1396 در فاز تحقیقاتی، در سال 1397 در فاز آموزشی ترویجی با 4 پلاتفرم آغاز گردید و در سال جاری (1398) در فاز توسعه با مشارکت کشاورزان 12 شهرستان در سطح 18 هزار هکتار اجرایی گردید. 

قاسمی‌نژاد در پایان ابراز امیدواری کرد: با استمرار این طرح شاهد حفظ منابع آب و خاک، افزایش عملکرد، کاهش هزینه‌های تولید و درنهایت افزایش درآمد کشاورزان و افزایش تولید گندم به 2.5 میلیون تن و خرید گندم به میزان 2 میلیون تن خواهیم بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید