Iranian Agriculture News Agency

منصوری:

21 پروژه شهرک‌های کشاورزی در ایام دهه فجر افتتاح می شود

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی گفت: در این ایام کلنگ زنی ۵۴ پروژه در سطح ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریال را خواهیم داشت و همچنین بهره برداری از ۲۱ پروژه تکمیل شده به مساحت ۴۹۰ هکتار با سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال را در دست اقدام داریم.

21 پروژه شهرک‌های کشاورزی در ایام دهه فجر افتتاح می شود

به گزارش خبرنگار ایانا، علی اشرف منصوری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت گرامی‌داشت ایام دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: شرکت شهرک های کشاورزی به عنوان یک شرکت توسعه‌ای و اثرگذار در تامین امنیت غذایی، رونق تولید، ایجاد اشتغال پایدار، بهره‌وری از منابع آب و خاک، توسعه صادرات و ارزآوری، مصمم است با بهره گیری از منابع و امکانات کشور و جذب سرمایه های بخش کشاورزی نهضت ایجاد شهرک‌های کشاورزی در کشور را در گام دوم انقلاب با سرعت پیگیری کند.

وی افزود: این شرکت می تواند با توسعه شهرک‌های کشاورزی در سه حوزه گلخانه‌ای، شیلات و آبزیان و دام و طیور سهم موثری در کاهش اثرات تحریم های امریکایی داشته باشد. 

منصوری خاطرنشان کرد: برای تحقق کامل اهداف تعیین شده و دستیابی به برنامه‌های مصوب، نیازمند حمایت و همراهی مسئولین، سازمان های جهاد کشاورزی استان ها و دستگاه‌های ذیربط هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های مصوب شرکت شهرک‌های کشاورزی، توجه جدی به کاهش اثرات خشکسالی ناشی از کاهش بارندگی در سال‌های گذشته و افزایش بهره وری مصرف آب است که در این راستا با هدف توسعه گسترده شهرک‌های گلخانه ای نسبت به انجام مطالعات آمایش و استعدادیابی اراضی کشور اقدام و به عنوان اولویت اول ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی کشور را مستعد توسعه شهرک‌های گلخانه ای تشخیص دادیم و برای انجام فرآیند تخصیص آب و اراضی این امر را به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ کردیم.

وی با اشاره به توسعه مزارع شیلاتی گفت: از دیگر فعالیت‌های موثر در تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور، توسعه مزارع شیلاتی به ویژه پرورش میگو در سواحل استان‌های شمالی و جنوبی کشور بوده که در این رابطه بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی سواحل استان‌های گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در دست مطالعه قرار دادیم و بخشی از آنها حدود ۵ هزار هکتار را به سرمایه‌گذاران واگذار و عملیات اجرایی زیرساخت آنها با سرمایه بخش خصوصی در حال انجام است.

منصوری افزود: در اجرای این پروژه‌ها با توجه به محدودیت مالی دولت سعی شده از حداقل منابع مالی استفاده و امورات مرتبط به انجام زیر ساخت و احداث مزارع با اتکا به سرمایه بخش خصوصی انجام شود.

وی ادامه داد: سطح شهرک های شیلاتی پرورش میگو کارسازی شده در استان‌ها، حدود سه برابر سطح شهرک های شیلاتی فعلی کشور بوده و می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال گسترده برای مناطق مختلف و محرومیت زدایی از استان‌ها، ارزآوری بسیاری هم برای کشور داشته باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به تمهیدات این شرکت برای جلب سرمایه‌گذار در شهرک‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: تمهیدات در نظر گرفته شده در این راستا، انجام مطالعات اعم از استعدادیابی و طراحی و نظام بهره‌برداری، تامین تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت در قالب تبصره های قانون بودجه، صدور مجوزها در کوتاهترین زمان ممکن، تامین اراضی و امکان واگذاری قطعی و ادعای مالکیت پس از بهره‌برداری، امکان فراهم نمودن زنجیره ارزش در شهرکهای کشاورزی برای افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی، ایجاد شرکت بازرگانی در بخش خصوصی جهت تأمین نهاده‌ها و بازاریابی و کمک به ایجاد زیرساخت ها را شامل می شود.

وی افزود: بخش دیگری از اقدامات و فعالیت‌های این شرکت، واگذاری حدود ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرک‌های کشاورزی به سرمایه‌گذاران از ابتدا تاکنون، پرداخت تسهیلات بانکی در سال جاری به میزان ۷۸۱۳ میلیارد ریال به سرمایه گذاران و بیش از ۲۷ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال پرونده در حال رسیدگی در شعب بانک، همچنین صدور مجوزها برای شرکت های دولتی و خصوصی به تعداد ۵۶۳ فقره در سطح ۴۳ هزار و ۲۹۰ هکتار و مستندسازی املاک به تعداد ۱۷۶ مورد، انجام مطالعه، طرحی، نظام بهره برداری و نظارت بر شرکت های کشاورزی به تعداد ۶۶ شهرک انجام شده است.

 منصوری تصریح کرد: در حال حاضر شهرک‌های درحال ساخت و بهره‌برداری به تعداد ۸۷ شهرک در سطح ۱۵۲۴ هکتار رسیده و تولیدات در شهرک‌های کشاورزی در حال بهره‌برداری به میزان ۸۰ هزارتن در سال جاری می رسد که با احتساب تولیدات شرکت‌های وابسته جمعا به میزان ۱۸۳ هزار تن خواهد رسید.

وی در رابطه با پروژه های آماده افتتاح در دهه فجر گفت: در این ایام کلنگ زنی ۵۴ پروژه در سطح ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریال را خواهیم داشت و همچنین بهره برداری از ۲۱ پروژه تکمیل شده به مساحت ۴۹۰ هکتار با سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال را در دست اقدام داریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید