Iranian Agriculture News Agency

توصیه به دامداران برای مقابله با سرمازدگی در استان بوشهر

با توجه به کاهش دما و برودت هوا لازم است دامداران عزیز نسبت به رعایت موارد لازم از قبیل تهیه پناهگاه مسقف و بستر با ضخامت مناسب، جهت دام های خود اقدام نمایند.

توصیه به دامداران برای مقابله با سرمازدگی در  استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به کاهش دما و برودت هوا لازم است دامداران عزیز نسبت به رعایت موارد لازم از قبیل  داشتن پناهگاه مسقف برای دور نگه داشتن دام‌ها از کوران باد و تهیه بستر با ضخامت مناسب، خشک و عایق برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام ضروری است. تامین ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز روزانه دام با توجه به احتمال یخ‌زدگی آب ضروری است.

محمدصادق یزدان شناس افزود: مهمترین علائم مشخصه کاهش دمای بدن در دام‌ها، یخ‌زدگی انتهای گوش‌ها و سرپستانک‌ها، بی‌حالی و خمودگی و کاهش سرعت تنفس است و به طور معمول دام‌های تازه متولد که دمای بدن آنها کاهش پیدا می‌کند قادر به مکیدن شیر نبوده و مستعد بیماری‌های تنفسی و کم‌آبی بدن هستند. یزدان شناس اظهار داشت: با توجه به اینکه آب و هوای سرد مانع رشد گوساله‌ها می‌شود در آب و هوای سرد باید انرژی بیشتری از طریق استارتر به گوساله‌ها خورانیده شود. گوساله‌هایی که در سرما خوب رشد نکنند شیر کمتری هم در دوران بلوغ تولید می‌کنند.

وی افزود: خشک کردن گوساله‌ها و بره‌ها بلافاصله پس از تولد در هوای سرد، خوراندن آغوز گرم بلافاصله پس از تولد و خوراندن شیر گرم به آنها به میزان 12 تا 15 درصد وزن بدن آنها را از دیگر توصیه‌ها برای مقابله با آسیب سرما به دام‌هاست.

یزدان شناس گفت: دام ها به ویژه گوسفند در شرایط سرد و یخبندان انرژی درونی خود را سریعاً از دست می دهند، لذا در شرایط برودت هوا، نیاز به انرژی حیوانات برای گرم کردن بدن بیشتر می‌شود و در تغذیه نشخوار‌کنندگان بدلیل نیاز دو برابر به انرژی، دام­ها باید با علوفه خشبی در قطعات ۴-۵ سانتی متر نغذیه شوند تا مشکلی از نظر هضم و جذب برای آنها پدید نیاید.

وی افزود: استفاده از علوفه و تغذیه با علوفه دارای قند محلول بالا، تفاله چغندر، تفاله مرکبات و ملاس مفید است و متعاقب آن می‌توان از کنسانتره یا غلاتی نظیر جو و ذرت استفاده کرد. همچنین در تغذیه دام‌ها باید فراهم کردن پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و به ویژه انرژی اضافی مد‌نظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با فرارسیدن فصل بارندگی و سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها برخی از انواع بیماری‌ها مانند پنومونی و گندیدگی سم‌، هاری و تب برفکی شیوع پیدا می‌کند. لذا داشتن بستر با ضخامت مناسب و خشک ضروری است. همچنین انگل‌های گوارشی و ریوی در شرایط سرما و یخبندان فعالیت بیشتری دارند و خوراندن داروهای ضد‌انگل به دام زیر نظر دامپزشک بسیار مهم است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید