Iranian Agriculture News Agency

رضایی:

زنجیره تولید شیر در کشور باید توسعه یابد

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر حدود ۴ تا ۵ درصد از شیر کشور در قالب زنجیره تولید می شود که کافی نیست و باید به بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد.

زنجیره تولید شیر در کشور باید توسعه یابد

به گزارش خبرنگار ایانا، مرتضی رضایی در حاشیه اولین همایش صنعت لبنیات ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صنعت لبنیات و تولید شیر کشور در این ۴ دهه به هیچ عنوان با سال‌های اخیر قابل مقایسه نیست.

وی افزود: سرانه مصرف در سال ۵۷ کمتر از ۵۰ کیلوگرم بود در حالی که در آن زمان ۳۵ میلیون نفر جمعیت کشور را تشکیل می داد.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر تولید شیر خام به حدود ۱۰ میلیون تن رسیده و همچنین میزان مصرف سرانه بالغ بر ۱۰۰ کیلوگرم است.

وی در رابطه با صادرات محصولات لبنی گفت: میزان صادرات در چند سال اخیر بسیار متفاوت بوده اما پیش‌بینی می‌شود که امسال بالغ بر ۸۰۰ هزار تن صادرات محصولات لبنی داشته باشیم که حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با اشتغال‌زایی در صنعت لبنی کشور خاطر نشان کرد: در این صنعت بیش از ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

رضایی تصریح کرد: صنعت لبنی کشور جزو صنایع پیشرو و با کیفیت بسیار بالا محسوب می‌شود و قابل رقابت با محصولات خارجی است، همچنین بازارهای صادراتی خوبی را در منطقه و در دنیا در اختیار دارد.

وی در رابطه با مصرف کره و واردات آن اذعان کرد: متاسفانه مصرف چربی مخصوصاً در صنایع لبنی در کشور بسیار بالا است و باعث کمبود کره در کشور می‌شود که ناچار به واردات آن هستیم و سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن کره به کشور وارد می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و واردات نژادهای پربازده مشکل تولید کره حل خواهد شد، عنوان کرد: با اصلاح نژادهای انجام شده به خصوص در گاوهای نژاد دو منظوره، تولید بیشتری در چربی شیر خواهیم داشت و تا چند سال آینده در این زمینه هم واردات کاهش‌ پیدا خواهد کرد.

رضایی در رابطه با زنجیره تامین شیر، خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌هایی که یک محصول را تبدیل به نهاده صنعتی می‌کند باید در راستای یک زنجیره قرار گیرد، مانند شیر خام که تولید دامداری‌ها بوده و مواد اولیه یا نهاده صنایع لبنی محسوب می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۴ تا ۵ درصد از شیر کشور در قالب زنجیره تولید می شود که کافی نیست و باید به بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد.

وی افزود: زنجیره تولید شامل نهاده های تولید خوراک دام، شیر برای صنایع لبنی و در نهایت شبکه مویرگی توزیع در سطح شهر است که این بخش را صنایع لبنی مدیریت می‌کنند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم ایجاد صندوق برای زنجیره تامین شیر، عنوان کرد: با تشکیل یک صندوق با مشارکت تولیدکنندگان و صنایع لبنی می توان به این صنعت کمک بیشتری کرد و پیشنهاد ما این است با مشارکت صنایع لبنی و کمک دولت این کار پیش برود و با ایجاد صندوق، خانه شیر شکل بگیرد تا صنعت به صورت پویا پیش برود.

رضایی خاطرنشان کرد: با این کار ۴.۵ تا ۵ درصد تولید شیر افزایش می یابد و بازارهای صادراتی بیشتری پیدا خواهیم کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید