Iranian Agriculture News Agency

استان آذربایجان شرقی مقام اول کشور در رفع تداخل اراضی

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی با 13748 هکتار رفع تداخل ، مقام اول کشور در رفع تداخل اراضی را دارد.

استان آذربایجان شرقی مقام اول کشور در رفع تداخل اراضی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  داداش نصیری همزمان با هفتم بهمن سالروز تاسیس سازمان امور اراضی کشور در گفتگو با خبرنگاران ضمن تبریک این روز به همه تلاشگران در عرصه حفاظت از اراضی کشاورزی ، با بیان اینکه دستیابی به خودکفایی و افزایش ضریب امنیت غذایی نیازمند اجرای تمهیدات اساسی و جدی در جهت حفظ و احیای اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییرکاربری ‌های غیرمجاز است گفت: تخریب خاک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی بعد از موضوع آب، دومین مشکل کشاورزی استان آذربایجان شرقی می باشد.

وی با بیان اینکه با پیگیری ‌های انجام شده در سالجاری و با معرفی فرمانده یگان و آغاز فعالیت یگان حفاظت اراضی استان آذربایجان شرقی ، شاهد افزایش ضریب حفاظت از اراضی کشاورزی در سطح استان هستیم گفت: تشکیل یگان حفاظت از امور اراضی در راستای مراقبت از اراضی صورت گرفته است که امیدواریم با حضور این یگان شاهد کاهش تغییر کاربری اراضی در استان باشیم.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در تغییر کاربری ، ضمن تخریب و از بین رفتن خاک ، سطوح زیر کشت از گردونه تولید محصولات کشاورزی خارج می‌شوند افزود: حفظ خاک یک موضوع مهم در زمینه نگهداری اراضی کشاورزی می باشد و تلاش مجموعه همکاران امور اراضی و مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستانها ، توقف و کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز در استان است.

وی با بیان اینکه مجوز احداث واحد تولیدی، تغییر کاربری و اتاقک کارگری و نگهبانی براساس قانون صادر می شود گفت: با هماهنگی انجام شده با سایر دستگاههای اجرایی، واحدهای تولیدی و متقاضیان ساخت و ساز قبل از هرگونه اقدامی باید برای فعالیت مجوز تغییر کاربری دریافت کنند.

 نصیری با بیان اینکه اراضی درجه یک و مرغوب کشاورزی را نباید به بهانه توسعه از چرخه تولید خارج کرد، تصریح کرد: تمام سعی و تلاش مدیریت امور اراضی سازمان کمک به رونق تولید در بخش‌های مختلف با حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه واگذاری و حفاظت اراضی با هدف انجام طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی از مهم‌ترین وظایف مدیریت امور اراضی است افزود: این مدیریت به منظور اجرای طرح ‌ها و حفظ حقوق متقابل مردم و دولت، نظارت دقیق و کارآمد خود را تا مراحل نهایی و بهره ‌برداری از طرح ‌ها برعهده دارد.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از ابتدای سالجاری با 103 پرونده و رفع تداخل 13 هزار و 748 هکتار، مقام اول کشور در رفع تداخل اراضی را داراست و توانسته از این طریق مشکلات مالکیتی تولیدکنندگان بخش کشاورزی را حل نماید گفت: در سال 97 نیز استان آذربایجان شرقی در بررسی پرونده رفع تداخلات مقام نخست را داشت امسال نیز به مدد اعضای کمیسیون رفع تداخلات پلاکات ثبتی استان آذربایجان شرقی و همکاران فعال امور اراضی توانسته ایم رتبه نخست این بخش را به خود اختصاص دهیم که این امر در سایه تفاهم و همدلی فیمابین ادارات ذیربط در این زمینه اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه رفع تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات کشاورزان یکی از بزرگترین اقدامات دولت است که از چند سال گذشته با جدیت در حال پیگیری است گفت: هدف اصلی از طرح رفع تداخلات برطرف سازی موانع تولید در بخش کشاورزی و سنددار کردن اراضی و در عین حال حفظ و حراست اراضی ملی و منابع طبیعی است.

 نصیری با بیان اینکه سنددار کردن زمین های کشاورزان در دستور کار مدیریت امور اراضی سازمان است، گفت: رفع تداخلات در زمین های ملی، مسیر را برای سنددار کردن زمین های کشاورزان باز می کند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید