Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

بهبود معیشت مردم استان کردستان با اجرای طرح‌های کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بخش کشاورزی این استان قادر است سهم بیشتری در توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم داشته باشد البته این کار مستلزم توسعه پایدار در تمام بخش‌ها است.

بهبود معیشت مردم استان کردستان با اجرای طرح‌های کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، خالد جعفری در جلسه شورای کشاورزی استان با بیان اینکه هم اکنون در این استان سه طرح پیشران کشاورزی در دست اجراست، افزود: معتقدیم با توجه به اینکه معیشت بیشتر مردم شهر و روستای این استان به بخش کشاورزی وابسته است توسعه آن به صورت ویژه باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در این استان طی چند سال گذشته با استفاده از منابع اعتباری بانک سینا، اشتغال پایدار روستایی و منابع استانی بخش صنایع فرآوری توسعه قابل توجهی داشته و انتظار می رود روند حمایت از بخش کشاورزی کماکان در قالب یک حرکت بین بخشی از جانب تمام دستگاه ها ادامه داشته باشد.

وزارت نیرو با توسعه تولید ۱۴۰۰ تن ماهی در کردستان موافقت کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان نیز در این شورا افزود: امسال وزارت نیرو با تولید یک هزار و ۴۰۰ تن ماهی در منابع آبی استان موافقت کرده است.

کامران خرم با بیان اینکه این موافقت تنها در منابع آبی که اهداف شرب ندارند انجام شده است، اظهار داشت: سدهای سورال، سنگ سیاه، گلباغ برداشت مستقیم از حوزه دریاچه ارومیه و رودخانه های غرب است.

وی یادآور شد: وزارت نیرو معتقد است در راستای تولید باید از سرمایه گذاران حمایت کند اما در منابعی که اهداف خاصی در زمان حاضر و آینده دارند فعلا برنامه ای برای توسعه شیلات و آبزی پروری نداریم.

بیش از ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات در کردستان پرداخت شده است 

معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این آیین گفت: دولت در راستای توسعه بخش کشاورزی این استان ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به ۱۸ هزار و ۴۸۱ متقاضی پرداخت کرده است.

خلیل فعله‌گری اضافه کرد: این میزان تسهیلات توسط بانک های مختلف پرداخت شده که بانک کشاورزی بیشترین سهم را دارد که با استفاده از این تسهیلات یک هزار و ۶۷۲ اشتغال جدید ایجاد و ۱۷ هزار شغل نیز تثبیت شده است.

حدود ۶۰۰ هزار هکتار از مزارع کردستان سبز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت: در اثر بارندگی های موثر و به موقع امسال حدود ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی استان سبز شده که جزو سال های سبز از نظر سبزشدگی مزارع است.

محمد فرید سپری افزود: ۵۶۰ هزار هکتار از این میزان سبز شدگی مربوط به گندم، ۲۷ هزار هکتار مربوط به محصول جو و بقیه نیز سایر محصولات است که در حالت کلی حدود ۹۰ درصد از مزارع استان سبز شده است

وی همچنین از تحقق ۶۸ درصدی برنامه ابلاغی توزیع انواع کودها شیمیایی در این استان خبر داد و اضافه کرد: امسال ۶۴ هزار تن آب ۹۷ هزار تن برنامه ابلاغی این نهاده تامین شده که ۶۴ هزار تُن از این میزان در بین کشاورزان توزیع شده است.

مصرف گوشت قرمز در کردستان کاهش یافت

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان نیز با بیان اینکه در سال جاری تولید گوشت قرمز استان در سال جاری ۱۸ درصد رشد یافته است، افزود: اما مصرف این فرآورده در سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش داشته که کاهش قدرت خرید از جمله عوامل کاهش مصرف این ماده غذایی است.

احمد ذکریایی نژاد گفت: در سال جاری با استفاده از تسهیلات دولتی موفق به افرایش تولید حدود یک هزار و  ۴۰۰ تُن گوشت قرمز در قالب طرح پیشران توسعه تولید این محصول شدیم.

وی یادآور شد: این میزان افزایش ۶۰ درصد برنامه ابلاغی طرح پیشران در سال ۹۸ است که امید می رود با این روند بتوانیم طرح توسعه پیشران توسعه گوشت که توسعه ۱۳ هزار تُنی تولید گوشت را دنبال می‌کند به سهولت در صورت تامین اعتبارات آن محقق شود.

جهاد کشاورزی با ایجاد ۲۴۴ طرح صنایع تبدیلی موافقت کرد

سلیمی مدیر امور صنایع سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال جاری با ایجاد ۲۴۴ طرح فرآوری و بسته بندی موافقت شده است، گفت: هم اکنون ۱۰۵ طرح با ظرفیت ۳۷۷ هزار تن و سه هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در حال اجرا است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید