Iranian Agriculture News Agency

محدودیت کشت برنج و مشکل معیشتی کشاورزان خراسان شمالی

مسوول زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان از محدود شدن کشت برنج در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: محدود شدن کشت این محصول اقدامی غیرمنطقی است که مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان به دنبال خواهد داشت.

محدودیت کشت برنج و مشکل معیشتی کشاورزان خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مسئول زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان از محدود شدن کشت برنج در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: محدود شدن کشت این محصول اقدامی غیرمنطقی است که مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان به دنبال خواهد داشت.

امیرعباس توکل، با تاکید بر ضرورت پیگیری برای جلوگیری از ممنوعیت و محدودیت کشت برنج در این شهرستان، اظهار کرد: تصمیم هایی گرفته شده تا تعرفه آب بها برای برنج کاران این استان افزایش یابد که البته این امر برای برنج کاران خیلی، مشکل زا نخواهد بود زیرا تولید برای آنان به صرفه است اما ممنوع کردن کشت برنج، معیشت آنان را دچار مشکل می‌کند.

وی گفت: اطلاعات و آمار درستی از میزان مصرف آب برای تولید برنج در این استان به مسوولان مرکز ارائه نشده است و آنان به خوبی توجیه نشده اند زیرا میزان آب مصرفی برای تولید برنج در این استان، به هیچ عنوان زیاد نیست.

مهندس توکل تصریح کرد: در استان های شمالی که کشت برنج در آن ممنوع نشده، میزان آب مصرفی برای تولید این محصول در هر هکتار ۳۰ تا ۴۰ هزار مترمکعب است اما مصرف در این استان، بسیار کمتر از این میزان است.

مسوول زراعت مدیریت جهاد کشاورزی مانه و سملقان خاطرنشان کرد: اکنون در خراسان شمالی میزان آب مورد نیاز برای تولید برنج به صورت کشت نشایی در هر هکتار، ۱۲ تا ۱۴ هزار مترمکعب است.

وی افزود: برنجکاران مانه و سملقان در کشت نشایی، پیش از نشاکاری، زمین را با تجهیزات ویژه، غلتک می زنند و همین سبب می شود تا نفوذ آب به زمین کمتر و ماندگاری آب روی زمین بیشتر شود و در نهایت، آب کمتری برای کشت مصرف شود.

مهندس توکل اظهار داشت: با محدود شدن کشت برنج، کشاورزان منطقه مانه در این شهرستان، به کشت پیاز و گوجه فرنگی روی آورده اند در حالی که میزان آب، برای تولید این محصولات جالیزی بیشتر از برنج و در مقابل درآمد حاصل از آن بسیار کمتر از این محصول است.

مسوول زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان تصریح کرد: میزان آب مورد نیاز برای تولید پیاز و گوجه فرنگی، ۱۴ تا ۱۵ هزار مترمکعب در هر هکتار است که بیشتر از برنج نشایی است.

وی افزود: کشاورزان از کشت و تولید محصولات جالیزی، درآمد چندانی برداشت نمی کنند و در این سال ها اقتصاد و معیشت آنان تحت الشعاع این امر قرار گرفته است.

مهندس توکل گفت: زمین هایی که در این منطقه زیر کشت برنج می رود، نمی تواند برای کشت محصول دیگری به کار برود، در این زمین ها به واسطه نزدیک بودن به رودخانه اترک، زه آب، بالا است و بالا بودن سطح آب سبب شده تا محصول دیگری جز برنج، قابل کشت و تولید نباشد.

وی با بیان اینکه این زمین ها با زه‌کشی هم نمی تواند برای کشت محصولی جز برنج مناسب باشد، افزود: بالا بودن زه آب در این زمین ها سبب شده تا نیاز به آبیاری محصول برنج، کم باشد.

وزارت جهاد کشاورزی کشت محصول برنج را در همه استان های کشور، به جز در استان های مازندران و گیلان، ممنوع اعلام کرده است و قرار است سطح زیر کشت این محصول تا دو سال آینده در دیگر استان ها به صفر برسد.  

در سال های اخیر ۷۵۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت برنج می رود که ۹۸ درصد از آن مربوط به شهرستان مانه و سملقان است و ارقام آن شامل سدری دم سیاه، سنگ طارم، طارم هاشمی و طارم دم سیاه است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید