Iranian Agriculture News Agency

توسعه 132هکتاری گلخانه‌ها در استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: صدور 166 گلخانه پروانه ببرای توسعه گلخانه‌ها در استان قزوین انجام شده که 15هکتار ازآن در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

توسعه 132هکتاری گلخانه‌ها در استان قزوین

به خبرنگار ایانا در استان قزوین، فاطمه خمسه در آئین بزرگداشت تجلیل از تولیدکنندگان برتر ملی و استانی بخش کشاورزی که با حضور محمدعلی طهماسبی، معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین، جمالی‌پر استاندار قزوین ، مدیران کل استان و دستگاه‌های وابسته، کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان قزوین گفت: سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌هاست که با دستیابی به این مهم ضمن پایدار منابع آب و خاک به صادرات محصولات کشاورزی نیز کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 166 پروانه گلخانه در استان صادر شده که بالغ بر 132 هکتار است که 15 هکتار آن در دهه مبارک فجر امسال افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی، 250 میلیارد تومان برای توسعه گلخانه‌ها در سال آینده تخصیص داده شده که موفقیت چشمگیری در بخش گلخانه‌ها را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به انتخاب نمونه‌ها ملی و استانی در بخش کشاورزی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در آئین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی امسال؛ استان قزوین پیشتاز تعداد نمونه‌ها در بین استان‌های کشور بوده است.

خمسه افزود: بالا بردن ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، استفاده از آخرین یافته‌های تحقیقاتی و به‌کارگیری نظر کارشناسی در تولید محصولات کشاورزی رمز موفقیت و دستیابی کشاورزان استان در این مهم بوده است.

وی تصریح کرد: استان قزوین مستعد کشاورزی است و اگر بدنبال امنیت غذایی در کشور هستیم باید از اراضی کشاورزی استان حفاظت و جلوی تغییر کاربری بی رویه این اراضی به صنعتی جلوگیری کنیم .

خمسه خاطر نشان کرد: در حال حاضر تحریم‌های سختی بر کشور اعمال شده، اما در این میان بخش کشاورزی توانسته به‌خوبی بدرخشد؛ بنابراین باید تلاش بیشتری شود تا در تولید محصولات استراتژیک به مرز خودکفایی برسیم. 

وی افزود: در این شرایط سخت، تهیه نهاده‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی، مهیا کردن زیرساخت‌ها کار دشواری است ولی با روحیه بالای جهادی کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان اتفاقات خوبی در استان شکل گرفته و این نشان می‌دهد که تحریم‌ها عملا نتوانسته مشکل و خللی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت بحث آب و خاک در کشاورزی و اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: در بحث آب و خاک با استفاده از صندوق توسعه ملی توانستیم سیستم‌های نوین در باغات و مزارع کشاورزی استان اجرا و شاخص‌های استان را بالا ببریم.

خمسه افزود: طی دو سال گذشته بیش از 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد  که با عملیاتی شدن آن مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان محقق شده است.

وی یاد آور شد: دربحث پایاب بخش کشاورزی، استان قزوین موفق شد بیش از 200 کیلومتر را طی سه سال گذشته با توجه به افزایش قیمت لوله و اتصالات عملیاتی کند که انجام آن در استان بی سابقه بوده است.

به گفته این مقام مسئول، اگر اعتبارات خوبی برای استان تخصیص داده شود استان قزوین آمادگی اجرای بیش از 10 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری بصورت سالیانه در اراضی کشاورزی را دارد.

افزایش 6 درصدی کشت کندم در نیزارهای استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به کشت غلات و گندم در استان اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به نوسانات و پایین بودن قیمت گندم خوشبختانه در سال زراعی جاری 6 درصد نسبت به سال گذشته در دیم‌زارها گندم کشت شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از 320 هزار تن گندم از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

به گفته این مقام مسئول، در بحث تولید غلات، استان قزوین  جزو 5 استان سطح کشور قرار دارد.

خمسه به داربستی کردن باغات انگور اشاره کرد و گفت: در طرح داربستی کردن باغات انگور جزو استان‌های پیشتاز کشور قرار داریم به‌طوری که در سال گذشته 1000 هکتار در استان عملیاتی شده و بیش از 5500 هکتار به سطح داربستی باغات استان افزوده شده است.

وی یاد آور شد: استان قزوین در بحث دام، طیور و شیلات نیز موفق بوده و ضمن پایدار تولید توانسته در تولید گوشت سفید ، قرمز ، شیر و تخم مرغ افزایش تولید نیز داشته باشد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: یکی از دغدغه‌های استان تعیین تکلیف واحدهای نیمه‌فعال و راکد در بحث کشاورزی و صنعت است که به حمداله بخش کشاورزی توانسته با جذب تسهیلات کم درصد به بهره برداران این واحدها را فعال کند.

به گفته خمسه، در بحث مکانیزاسیون کشاورزی نیز بیشتز از 100 درصد تسهیلات جذب شده است.

وی بر لزوم اهمیت حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری این اراضی تاکید کرد و گفت: نباید به بهانه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، زمین‌های مرغوب را تغییر کاربری داد بلکه می‌توان از زمین‌های با درجه کیفیت پایین و  5 به بالا به این امر اختصاص داد.

در پایان این مراسم از 10 نمونه ملی و  22   نمونه استانی تجلیل و قدردانی شد.

گفتنی است رونمایی از دو رقم انگور در استان نیز از دیگر برنامه‌های این آئین بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید