Iranian Agriculture News Agency

تقوی عنوان کرد:

امضای تفاهم‌نامه برای تأمین کلش گندم واحدهای تولید بستر کشت قارچ خوراکی

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی از امضای تفاهم‌نامه انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با بنیاد ملی گندم‌کاران کشور خبر داد.

امضای تفاهم‌نامه برای تأمین کلش گندم واحدهای تولید بستر کشت قارچ خوراکی

غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از امضای تفاهم‌نامه رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور خبر داد و گفت: از اهداف این تفاهم‌نامه تأمین کافی و به‌موقع کلش گندم مورد نیاز واحدهای تولید بستر کشت قارچ خوراکی است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود این تفاهم‌نامه به‌زودی تبدیل به قرارداد شود.

تقوی با اشاره به اینکه از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه، تأمین کلش گندم به‌طور مستقیم از گندم‎‌کاران است، تصریح کرد: این اقدام با هدف کاهش هزینه تولید کمپوست و همچنین افزایش درآمد گندم‌کاران با حذف واسطه‌های غیرضروری انجام گرفته است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی با اشاره به تأمین کلش گندم باکیفیت و قیمت مناسب برای واحدهای تولید بستر کشت قارچ خوراکی، افزود: پایه  تولید قارچ خوراکی نهاده‌ کمپوست است و ما برای تولید قارچ به 740 هزار تن کمپوست (بستر کشت برای تولید قارچ) نیاز داریم که از این میزان، حدود 40 درصد  آن کلش (بقایای گیاهی  گندم) است.

وی با اشاره به اینکه  یکی دیگر از مفاد این تفاهم نامه کشت ۱۰۰۰ هکتار چاودار برای تامین مواد اولیه تکثیر اسپان است، بیان داشت: برای تولید و تکثیر اسپان از بذر گندم استفاده می‌شود و ما نباید این قوت غالب مردم را به‌ راحتی در این زمینه استفاده کنیم و درصدد جایگزینی این محصول هستیم و برای این منظور چاودار را انتخاب کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی با اشاره به اینکه تأمین کلش گندم و چاودار مورد نیاز تولید اسپان (بذر) نیز از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه بوده است، ادامه داد: در نهایت این قرارداد برای کاهش هزینه‌های تولید و حذف واسطه‌ها رقم خورده است.

تقوی گفت: خوشبختانه طی چند روز اخیر و پس از انعقاد تفاهم‌نامه تولیدکنندگان و مسئولین استقبال خوبی از امضای این تفاهم‌نامه داشته‌اند.

تولید 185هزارتن قارچ خوراکی تا پایان اسفند

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به میزان تولید قارچ خوراکی در کشور اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید امسال به 185هزار تن برسد.

وی میزان تولید قارچ خوراکی در سال گذشته را 165هزار تن عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 2600 تا 2700 واحد تولیدی در این زمینه تولید قارچ خوراکیمشغول به فعالیت هستند که بخشی از آن‌‌ها را واحدهای خرد تشکیل می‌دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید