Iranian Agriculture News Agency

صالحی نژاد خبر داد:

پیشرفت 96 درصدی طرح انتقال آب به دشت سیستان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: هدف ما از اجرای طرح 46 هزار هکتاری انتقال آب به دشت سیستان، بهبود راندمان آبیاری، برنامه‌ریزی برای کشاورزی و تثبیت جمعیت سیستان در منطقه استراتژیک دشت سیستان بوده است که پیشرفت فیزیکی این طرح 96 درصد است.

پیشرفت 96 درصدی طرح انتقال آب به دشت سیستان

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد جواد صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر در نشست خبری امروز که در آستانه گرامی‌داشت دهه فجر برگزار شد، در رابطه با طرح دشت سیستان اظهار کرد: در سفر هیئت دولت در سال ۹۳ به این استان، با توجه به شرایط اقلیمی سختی که طی دو دهه گذشته در شمال سیستان حاکم بود، طرح انتقال آب به اراضی دشت سیستان مورد تصویب قرار گرفت و با پیگیری‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی و با عنایت مقام معظم رهبری، ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص داده شد که ۴۰۰ میلیون دلار آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و 100 میلیون دلار آن در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت.

وی افزود: در سال ۹۷ هم  ۳۵۰ میلیون دلار دیگر از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص داده شد که تمام آن به بخش کشاورزی تعلق گرفت و در مجموع سهم وزارت جهاد کشاورزی در این طرح ۷۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی بوده است.

ذخیره یک میلیارد و ۱۶۰ هزار متر مکعب آب در چاه نیمه‌های سیستان

وی با اشاره به این که منبع تامین آب این دشت از رودخانه هیرمند و رودخانه های فصلی است که در چاه نیمه های سیستان و بلوچستان ذخیره می شود، خاطرنشان‌کرد: چهار چاه نیمه در این بخش وجود دارد که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه ۳ به آب آشامیدنی اختصاص می یابد.

صالحی نژاد افزود: ظرفیت کل چاه نیمه ها، یک میلیارد و ۱۶۰ هزار متر مکعب است اما بخش عمده این آب به دلیل شرایط اقلیمی سخت منطقه تبخیر می‌شود و میزان بارندگی هم معمولاً کمتر از ۵۰ میلیمتر است، بنابراین عمده آورد آب از رودخانه هیرمند تامین می شود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به این نکته که کشاورزی در منطقه دشت سیستان ناپایدار است، بیان کرد: بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتار کشت در این منطقه انجام می‌شد اما آب به خوبی در اختیار کشاورزان قرار نمی گرفت.

وی افزود: هدف ما از اجرای این طرح بهبود راندمان آبیاری، برنامه‌ریزی برای کشاورزی و تثبیت جمعیت سیستان در منطقه استراتژیک دشت سیستان بوده است اما با وجود وسعت بالا تنها برای ۴۶ هزار هکتار از 200 هزار هکتار اراضی دشت سیستان، آب در نظر گرفته شد و این میزان برای تمام افرادی است که حق آبه دارند.

صالحی نژاد ادامه داد: کل دشت سیستان را به ۱۶ ناحیه عمرانی در پنج شهرستان منطقه تعیین کردیم که به ترتیب، هامون با ۱۲۴۰۰ هکتار مساحت، هیرمند با ۱۲ هزار و ۹۰ هکتار مساحت، نیمروز با ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار، زهک با ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار و زابل با ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت تقسیم‌بندی و در نیمه های دوم سال ۹۴ این طرح اجرایی شده، همچنین این پروژه بیش از ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ایجاد ۱۷ ایستگاه پمپاژ آب در دشت سیستان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در رابطه با نحوه اجرای عملیات انتقال آب گفت: انتقال آب توسط وزارت جهاد کشاورزی در دو بخش انتقال تا محل حوضچه های ذخیره آب و انتقال آب به داخل مزرعه تقسیم شد که در انتقال آب به داخل مزرعه از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده شده و تاکنون بیش از ۴ هزار هکتار از این سیستم ها داخل مزارع کار شده و آماده تحویل به بهره برداران است.

وی افزود: ۱۷ ایستگاه پمپاژ آب در این منطقه داریم که ایستگاه‌های اصلی ۱۱.۴ مترمکعب و ۱۴.۲ متر مکعب ظرفیت دارند.

صالحی نژاد ادامه داد: از محل چاه نیمه ۴، یک کانال ۱۳ کیلومتری توسط وزارت نیرو ایجاد شده که ما بر روی این کانال پنج ایستگاه ثانویه تاسیس کردیم که چهار ایستگاه آن در هامون و یکی در زهک است و انتهای این کانال، ایستگاه پمپاژ اصلی ما قرار دارد که ظرفیت ۱۱.۴ مترمکعبی دارد.

وی اضافه کرد: از چاه نیمه یک و دو، یک ایستگاه دوقلو تاسیس شده که ظرفیت آن ۱۴.۲ مترمکعب است، محل آن در منطقه زهک بوده و از رودخانه هیرمند تامین آب می شود.

صالحی نژاد در رابطه با تامین لوله برای کانال کشی و تامین آب گفت: در این منطقه احداث کارخانه تولید لوله جی آر پی را داشتیم که توسط بخش خصوصی انجام و برای بیش از ۳۰۰ نفر اشتغالزایی شده است.

مهار 5.6 میلیارد مترمکعب آب در طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در رابطه با اجرای طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور  گفت: یکی دیگر از طرح های زیربنایی بخش کشاورزی که در دولت یازدهم و دوازدهم مورد توجه قرار گرفت و با اذن مقام معظم رهبری، از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شد، اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی متناظر با شبکه‌های اصلی روخانه های غرب و شمال غرب کشور بود که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو با هم شبکه های اصلی و فرعی را ایجاد کردند.

وی افزود: حفظ امنیت مناطق غرب و شمال غرب کشور از طریق اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت، استفاده از ظرفیت های منطقه، افزایش سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کشت های متراکم و گلخانه‌ای و ایجاد یک نظام بهره برداری مناسب در راستای افزایش بهره وری محصولات کشاورزی از اهداف ما در این طرح بود که در سال ۹۳ تصویب و در سال ۹۴ اجرایی شد.

صالحی نژاد ادامه داد: ابلاغ نهایی این طرح ۲۲۷ هزار هکتار با هدف اولیه مهار ۷ میلیارد متر مکعب آب بود اما در نهایت 5.6 میلیارد مترمکعب آب نهایی شد که 1.8 میلیارد متر مکعب از این طرح به بخش کشاورزی اختصاص یافت.

وی با اشاره به تقسیم بندی حوزه های مرتبط با این طرح گفت: این طرح در سه حوزه غرب کشور (ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخش های جنوبی آذربایجان غربی) به وسعت ۱۱۲ هزار و ۲۴۴ هکتار، حوزه ارس (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل) به وسعت ۱۱۰ هزار و ۸۰۵ هکتار و حوزه اترک (گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی) با وسعت ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار عملیاتی شده و این طرح بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر  با بیان این که ما منتظر تامین آب از طریق وزارت نیرو هستیم، تاکید کرد: از ۲۲۷ هزار هکتار مساحت طرح، تاکنون ۲۰۳ هزار هکتار به صورت ۱۰۰ درصدی عملیاتی شده که در صورت تامین اعتبار تا ۸ ماه آینده، این طرح به صورت کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: 99.5 درصد روش آبیاری ما در این طرح کم فشار و تحت فشار بوده که روش های میکرو و کلاسیک 58.5 درصد از سطح ۲۲۷ هزار هکتار را در برمی گیرد و حدود 13.1 درصد به صورت سنترپیوت است که راندمان را به حداکثر می رساند، همچنین 16.5 درصد آبیاری قطره ای و نواری  و ۱۱.۳۲ درصد آبیاری کم فشار است.

صالحی نژاد تصریح کرد: در این طرح ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی دیم به اراضی آبی تبدیل شده و سطوح بهبود یافته هم ۶۵ هزار هکتار است، همچنین ۲۰۰ هزار نفر اشتغال پایدار در این طرح پیش بینی شده است.

فاز2 طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان در انتظار تأمین اعتبار

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در رابطه با برداشت محصول از دشت خوزستان گفت: امسال خوزستان در برداشت محصول گندم مقام اول را داشته و ۵۰۰ هزار تن شلتوک برنج در این استان برداشت شده که از برکات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بوده است.

وی با بیان این که اجرایی شدن فاز ۲ این طرح نیازمند تامین اعتبار است، گفت: برای نهایی کردن مرحله دوم این طرح در خوزستان، امروز با وزارت نیرو جلسه خواهیم داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید