Iranian Agriculture News Agency

یک عضو هیئت علمی دانشگاه به ایانا می‌گوید

افزایش تولید با تلفیق تجربه کشاورزان با علوم جدید

استفاده از دانش کشاورزان بومی مجرب و تلفیق آن با علوم جدید می‌تواند منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی با کمترین آسیب به محیط زیست شود، این را استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت می‌گوید.

افزایش تولید با تلفیق تجربه کشاورزان با علوم جدید

راحیل اسدی دارای مدرک دکترای تخصصی حشره‌شناسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس در خصوص علمی کردن کشاورزی و کاربردی کردن علوم کشاورزی سخن می‌گوید، مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

چه راهکاری برای ارتباط بیشتر سازمان جهاد کشاورزی و دانشکده و ... پیشنهاد می‌دهید ؟

در واقع با ارتباط دائمی سه گروه سازمان جهاد کشاورزی، دانشکده‌های کشاورزی و فارغ‌التحصیلان و کشاورزان بومی می‌توان به توسعه و پیشرفت علمی کشاورزی در کشور امیدوار بود در این مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. دانش‌آموختگان کشاورز در پی آفرینش فرصت‌های کاری جدید و خلاقانه باشند و از طرف سازمان جهاد کشاورزی مورد حمایت قرار گیرند. مسائل و مشکلات کشاورزی موجود در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد تا بتوانند با ارائه طرح های تحقیقاتی پاسخی مناسب برای حل آن ها فراهم کنند. در زمینه استفاده از سموم شیمیایی و کودها که به خصوص در سال های اخیر به صورت بی‌رویه مورد استفاده قرار گرفته از نتایج طرح‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی استفاده شود. برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی برای کشاورزان توسط دانشکده های کشاورزی و با حمایت سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند اقدام مشترکی برای حل بسیاری از مسائل باشد.

چه اقدامات مشترکی با محققین مرکز تحقیقات کشاورزی یا کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی تاکنون انجام داده اید ؟

طرح‌های تحقیقاتی مشترک با مرکز تحقیقات کشاورزی انجام داده‌ایم و در پایان‌نامه‌های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از مشاوره کارشناسان مراکز تحقیقات و سازمان جهاد کشاورزی استفاده کرده‌ایم.

آیا در جلسه یا جلساتی در سازمان مشارکت دارید؟

در مورد کنترل برخی آفات کشاورزی که در سال‌های اخیر در استان فارس خسارت‌های جدی ایجاد کرده‌اند با کارشناسان مرکز تحقیقات صحبت‌هایی کرده‌ایم.

آیا پایان‌نامه‌های دانشجویی فوق‌لیسانس و دکترا را به سمت برنامه‌های بخش اجرا سوق داده‌اید ؟

با توجه به هدف مهم دانشگاه‌ها از نظر کاربردی بودن پایان‌نامه‌های دانشجویان تمام تلاش من برای انتخاب موضوعات کاربردی و به خصوص در زمینه آفات مهم و مشکل‌ساز در استان فارس بوده است.

شاخص‌های شما برای ارزیابی علمی و فنی بودن کشاورزی چیست؟

با توجه به تحول چشمگیر در تکنولوژی و صنعتی شدن کشاورزی در جهان، ضرورت بازنگری در تجهیزات کشاورزی، شیوه آموزش کشاورزی و استفاده از سموم از اصول اجتناب‌ناپذیر است که باید در این مهم سرمایه‌گذار و برنامه‌های لازم از طرف دانشگاه‌ها و سازمان جهاد کشاورزی انجام شود.

چه دغدغه‌هایی درخصوص امنیت غذایی پایدار دارید؟

امنیت غذایی سنگ بنای یک جامعه توسعه‌یافته و عنصر اصلی سلامت فکری، روانی و جسمی است. این مساله در کشورهای در حال توسعه اهمیت بسیار زیادی دارد چون امنیت غذایی در این کشور ها به دلیل نابسامانی‌های تولیدات کشاورزی تامین نشده است مثلاً یک سوم یا شاید کمی بیشتر محصولات کشاورزی همه‌ساله به دلیل آفات کشاورزی و بیماری‌های گیاهی از بین می‌روند.

ارزیابی شما به‌طور کلی از روند پیشرفت بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید چیست؟

به نظر می‌رسد باوجود نوسانات اقتصادی کشور، بخش کشاورزی به‌عنوان یک بخش با ثبات، از نرخ رشد خوبی برخوردار بوده و به‌ویژه در زمینه کنترل بیولوژیک به‌عنوان یک روش سازگار با محیط زیست در سال‌های اخیر، توسعه خوبی یافته است.

چه توصیه‌هایی را به بهره‌برداران بخش کشاورزی و کارشناسان دارید؟

برای تأمین امنیت غذایی کشور باید سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها با هم همکاری داشته باشند و با هماهنگی در تولید، واردات محصولات کشاورزی و تبلیغ و آگاهی دادن به جامعه نقش ایفا کنند. از طرف دیگر استفاده از دانش کشاورزان بومی مجرب و تلفیق آن با علوم جدید می‌تواند منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی با کمترین آسیب به محیط زیست شود. کاربرد بی‌رویه سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی که تنها با هدف افزایش تولید به هر قیمتی در نظر گرفته شده یک دیدگاه سودجویانه انسان از محیط زیست است که حتی سلامت جامعه را به خطر انداخته از این رو باید تمامی بخش‌های کشاورزی از دانشگاه‌ها و سازمان‌ها گرفته تا کشاورزان این مساله را مدنظر قرار داده و با ایجاد نظام جامع آموزش کشاورزی پایدار مثلاً ایجاد سامانه و شبکه مجازی آموزش و ترویج کشاورزی قدمی در این زمینه بردارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید