Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوع محصولات تراریخته

جلسه پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی با حضور مدیران سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی و ادارات و مراکز تابعه در محل سازمان مزبور برگزار شد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوع محصولات تراریخته

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، حسین فراغتی، دبیر جلسه کمیته پدافند غیرعامل گفت: سازمان جهاد کشاورزی بعنوان متولی تولید محصولات مختلف زیربخش کشاورزی، نقش اساسی و مهمی در تامین غذا و سلامت جامعه بعهده دارد و بالطبع موضوعات پدافند غیرعامل را بدنبال دارد.

رئیس گروه نوسازی و تحول اداری سازمان جهاد کشاورزی افزود: به جهت تنوع محصولات بخش کشاورزی استان، لذا در این جلسه به موضوع پدافند غیرعامل در حوزه دامپزشکی توسط قربان زاده و نیز در حوزه حفظ نباتات توسط حلاج‌نیا خواهیم پرداخت و در جلسات بعدی به سایر موضوعات مرتبط با کشاورزی اشاره خواهیم کرد.

قربان زاده نماینده اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این که بسیاری از بیماری‌های دام و طیور مثل تب برفکی، آنفولانزا و غیره ممکنست بصورت تعمدی باشد، لذا بایستی حتما پدافند غیرعامل در اقدامات و فعالیت های اداره کل دامپزشکی مدنظر باشد.

 وی گفت: خوشبختانه دامپزشکی استان با برنامه های پیشگیرانه و جلسات مستمر و اجرای مانورهای پدافندی در سطح شهرستانهای استان و نیز تهیه و توزیع بسته های آموزشی ترویجی در جلوگیری از بحران های متعدد در زمانهای لازم، مفید و موثر واقع شده است.

وی تاکید کرد: یکی از موارد مهم و قابل تامل در این بخش اطلاع‌رسانی درخصوص محصولات تراریخته است که مثلاً در برخی دامها با تزریق ژن در نژادهای مختلف باعث ایجاد بیماری‌های خاص می‌گردند و گرچه هنوز اینگونه محصولات در بازار به فروش می رسند ولی در کل منتقدان این محصولات در دنیا بیشتر از طرفداران آن است، لذا پیشنهاد می‌شود کلاس آموزشی در این رابطه برگزار شود.

مهندس دلقندی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با تایید اهمیت و ضرورت آشنایی مردم و به خصوص کارشناسان ذیربط با محصولات تراریخته، اعلام کرد: این سازمان آماده برگزاری کلاس‌های آموزشی در این رابطه خواهد بود.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت آگروتروریسم که باعث جلوگیری از خودکفایی کشاورزی و ورود سموم و آفات و سایر مشکلات اقتصادی اجتماعی خواهد شد، لذا ما در ۶ مرکز استان که غالباً در نقاط مرزی استان هستند، قرنطینه های گیاهی را ایجاد و مورد کنترل قرار می دهیم.

فاطمه حلاج نیا افزود: به دلیل مرز طولانی این استان از شمال با کشور ترکمنستان و از شرق با کشور افغانستان و هجوم بیماریهای مختلف زراعی و باغی که بعضاً با نیت بیوتروریستی و مخربانه است، بالطبع نقش فعالیت‌های ما در حوزه پدافند غیرعامل بیشتر نمود پیدا می‌کند.

 در پایان محسن اسفندیاری، معاون توسعه مدیریت ومنابع و غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی بر پیگیری و احصاء نقاط بحرانی در زمینه پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی استان و برگزاری جلسات بیشتر با مدیران ستادی و شهرستان‌ها و بخصوص تامین اعتبارات مورد نیاز و ارائه گزارشات نهایی با ذکر چالش ها و راهکارهای پیشنهادی تاکید کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید