Iranian Agriculture News Agency

۹۵ تن محصول گیاهان دارویی در ابرکوه برداشت شد

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به افزایش ۱۵ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی این شهرستان در سال زراعی ۹۹-۹۸ ، گفت: امسال ، ۹۵ تن انواع محصول از ۱۶۵ هکتار زمین‌های زیرکشت برداشت شد.

۹۵ تن محصول گیاهان دارویی در ابرکوه برداشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع بدون اشاره به ارزش اقتصادی این میزان محصول که علاوه بر بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر می شود، افزود: با توجه به توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ،بهره وری بیشتر از آب مجازی و تغییر الگوی کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی بیش از گذشته مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی استان یزد و مدیریت  شهرستان و کشاورزان منطقه قرار گرفته است.

وی پیش بینی کرد: با توجه به ارزش افزوده بالا، کم آبخواه بودن آن و استقبال کشاورزان سطح زیرکشت گیاهان دارویی سال زراعی آینده در ابرکوه از ۱۶۵ هکتار به ۴۰۰ هکتار برسد.

این مسئول بابیان اینکه گیاهان دارویی از جمله زودبازده‌ترین محصول کشاورزی هستند ، افزود: تاکنون ۱۵ رقم با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه (گرم و خشک) مناسب تشخیص داده شد که می توان به زعفران ، به‌ لیمو، نعناع ، زوفا ، شیرین‌بیان ، شوید ، زیره ، شنبلیله ، مرزنگوش و بادرنجوبه اشاره کرد.

زارع اظهار کرد: کاشت و توسعه گیاهان دارویی علاوه بر صرفه جویی در آب به‌طور متوسط در هر هکتار برای کشاورزان ۱۰۰ میلیون ریال در مجموع 16.5 میلیارد ریال درآمدزایی دارد.

وی بیان کرد: برای تولید گیاهان دارویی به هر متقاضی ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت با همکاری بانک‌های عامل به کشاورزان پرداخت می‌شود.

به گفته وی گیاهان دارویی، حداکثر سه مرحله نیاز به آبیاری دارند و جزو گیاهان کم آبخواه محسوب می شوند و می‌تواند به منابع سفره های آب زیرزمینی منطقه کمک کند و هم منبع درآمد مطمئنی برای کشاورزان باشد.

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه یادآورشد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه در برنامه‌های کاری جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی ادامه داد: این شهرستان ظرفیت‌های خوبی با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای دارد.

افزون بر ۳۵ درصد اشتغال ابرکوه متکی به بخش کشاورزی است و این شهرستان در تولید برخی محصول مقام نخست و دوم و سوم استان یزد را دارد.

منابع آبی ۱۵ هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه ۱۴۰ میلیون مترمکعب است که ظرف ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه‌ و ۱۱ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید