Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی خبر داد:

افزایش سالانه 400 هزار تن تولید گندم خوزستان با اجرای طرح ملی گندم بنیان

عالی‌ترین مقام سازمان جهاد کشاورزی در خوزستان ضمن اشاره به موفقیت در تولید محصولات استراتژیک گفت: در صورت اجرایی شدن طرح ملی گندم بنیان در 188 هزار هکتار طی 4 سال، تولید گندم این استان سالانه 400 هزار تن افزوده خواهد شد.

افزایش سالانه 400 هزار تن تولید گندم خوزستان با اجرای طرح ملی گندم بنیان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه داشت محصولات پاییزه گفت: استان خوزستان در بخش کشاورزی متکی به یک محصول نبوده و علاوه بر گندم و کلزا در تولید سایر محصولات استراتژیک نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

وی به اختصاص ردیف اعتباری به طرح ملی گندم بنیان در استان نیز اشاره کرد و افزود: در صورت اجرایی شدن ۱۸۸ هزار هکتار طی این طرح بزرگ ملی در طی ۴ سال، سالانه ۴۰۰ هزار تن به تولید گندم استان افزوده خواهد شد و برای دستیابی به این هدف باید آسیب شناسی، شهرستان به شهرستان صورت گیرد.

چنگلوایی در ادامه گفت: در حال حاضر این طرح در مرحله توسعه قرار دارد و در بیش از ۱۸ هزار هکتار از استان اجرا شده و قرار است در سال آینده طرح ملی گندم بنیان در ۶۵ هزار هکتار از مزارع اجرایی شود و بدین منظور باید بازدیدهای مستمر برای شهرستان‌هایی که قرار است وارد این طرح شوند در نظر گرفته شود.

چنگلوایی حساسیت و اهمیت تولید و خرید گندم در سال زراعی جاری را بیش از پیش برشمرد و تصریح کرد: شبکه‌های مراقبت و کلینیک‌های گیاه پزشکی از هم اکنون برای کنترل بیماری‌ها آمادگی لازم را داشته باشند.

وی یکی از عوامل مهم تولید محصولات کشاورزی را محققان برشمرد و اضافه کرد: استان خوزستان در تخصیص کود رتبه اول کشوری را به خوداختصاص داده و هیچ محدودیتی در تخصیص کود به کشاورزان وجود ندارد.

چنگلوایی با بیان اینکه علف هرز 25 تا 30 درصد می‌تواند به محصول خسارت وارد کند، بیان کرد: یکی از معیارهای مدیریت خوب مزرعه مبارزه به موقع و مناسب با علف‎های هرز است.

وی از کشاورزان خواست به بارندگی‌ها بسنده نکنند و آبیاری آخر را مهم بدانند زیرا آبیاری آخر ۱۵ تا ۲۰ درصد در عملکرد محصول تأثیر مثبت دارد.

چنگلوایی در ادامه نقش بیمه در ارتقا ضریب امنیت تولید را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمال ورود آفت ملخ به استان وجود دارد که امسال علاوه بر ملخ صحرایی باید ملخ آسیایی نیز مبارزه صورت بگیرد.

وی به پیگیری جهت تامین اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ نیز اشاره کرد و گفت: امسال شاهد گستردگی سطح کشت کلزا در استان بودیم و سطوح بالای یکصد هکتار نیز در استان وجود دارد ‌و حتی می‌توان چنین گفت ۳ کشاورز خوزستان به اندازه یک استان کلزا کشت کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید