Iranian Agriculture News Agency

کشاورز نمونه کشوری

ذخیره‌سازی ۵۰۰ هزار مترمکعب رواناب توسط کشاورز نمونه

کشاورز نمونه کشوری گفت: ارزش خاک همانند آب در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از اهمیت بسزایی برخوردار است و همچنین توسعه آبخیزداری باعث مهار سیل و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود.

 ذخیره‌سازی ۵۰۰ هزار مترمکعب رواناب توسط کشاورز نمونه

احمدعلی محمدی، کشاورز نمونه کشوری در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان ایلام گفت: در سال ۱۳۴۶ در خانواده‌ای کشاورز و محروم در یکی از روستاهای دور افتاده و بیابانی به نام آبطاف پایین بخش کلات مورموری از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام به دنیا آمدم با عنایت به شغل پدر در امر کشاورزی و دامداری در کنار درس و مشق به پدر در امر کشاورزی در حد توان کمک می‌کردم تا اینکه در سال ۱۳۷۶ در رشته زمین شناسی در دانشگاه پذیرفته شدم.

محور فعالیت‌هایی که باعث کشاورز نمونه شدن شما شده است چیست؟

با توجه به اطلاعاتی که از آب و خاک کسب کردم در منطقه بیابانی و کم آب مشغول به جمع‌آوری رواناب‌های سطحی و سرگردان با کمترین هزینه شدم که از جهات گوناگون دارای اهمیت و ارزش است. جلوگیری از فرسایش خاک احیای محیط زیست تنوع زیستی منابع طبیعی آبخیزداری و آبخوانداری احشام،  کشت گیاهان دارویی (گل گاوزبان) اشتغال ( پرورش ماهیان گرمابی کپور، آمور، قزل آلا) نفوذ پذیری، تقویت سفره‌های زیرزمینی، رسوب‌گذاری،  گردشگری و ... شد.

چگونه و از چه زمانی این فعالیت را شروع کردید؟

در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ با هزینه شخصی مبادرت به احداث سازه‌های خاکی،  با بررسی‌های به عمل آمده از بافت خاک منطقه و استعداد حفظ آب بدون نیاز به زیرساخت‌های گوناگون و یا ارزیابی مکانی، وجود شرایط زمین شناسی و توپوگرافی مناسب، با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان اقدام کرده‌ام.

از چه تجهیزات کاربردی در ساخت سازه‌های خاکی استفاده کردید؟

به کارگیری دستگاه بلدوزر، به کار گیری دستگاه لودر، به کار گیری کامیون کمپرسی و تانکر آب از ملزوماتی بودند که با این هدف مورد استفاده قرار گرفت.

پتانسیل سازه‌های خاکی در چیست؟

در راستای مهار سیلاب، فرسایش خاک (آبی و بادی)، حفاظت خاک، کنترل سیل و رسوب در حوزه‌های آبخیز، تغذیه آب زیرزمینی ( نفوذپذیری)، ذخیره‌سازی ۵۰۰ هزار مترمکعب رواناب،  توسعه منابع آب و خاک در مناطق خشک و نیمه خشک، در امور دام آبشخور احشام محیط زیست ( ماوا و ملجا پستانداران از جمله گراز، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، کفتار) ،منابع طبیعی، آبخیزداری و آبخوانداری ،کشاورزی و زراعی،  پرورش آبزیان گرمابی (ماهیان کپور، آمور و قزل ) و تولید و اشتغال از جمله پتانسیل‌های سازه‌های خاکی به شمار می‌رود.

این فعالیت چه تاثیری در اشتغال پایدار منطقه داشته است؟

در روستاهایی که از شهرهای فاصله زیادی دارند اشتغال جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. ذخیره روانآب‌ها که حجم زیادی آب در عقبه بندهای خاکی ذخیره شده است در سال 6 الی 7 هزار ماهی گرمابی می‌تواند پرورش یابد. در این راستا 4 نفر از جوانان روستا مشغول پرورش آبزیان شده است.

مشکلاتی که در راستای اجرای طرح شما وجود دارد چیست؟

در راستای نگهداری سازه‌های خاکی معایبی هم وجود دارد از جمله پر شدن عقبه و حوضچه های ذخیره آب. بنابراین نیاز است اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در بالا دست سازه ها در راستای مهار فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن از روش‌های گوناگون آبخیزداری در سر شاخه های کوچک و بزرگ نسبت به مهار فرسایش با احداث سد هایی با مصالح طبیعی ( نظیر گابیون، سنگ چینی و غیره) مساعدت لازم به عمل آورد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید