Iranian Agriculture News Agency

گفت‌وگو با حسین وکیلی‌فرد بهره بردار نمونه ملی در بخش آب و خاک

تجهیز 200 هکتار از اراضی روستای ارزنق سراب به سیستم آبیاری کم‌فشار

حسین وکیلی فرد از کشاورزان نمونه کشوری از استان آذربایجان شرقی، دویست هکتار از اراضی خود را به سیستم آبیاری کم فشار تجهیز و برای این امر 20 کیلومتر لوله‌گذاری کرد. این امر باعث بالا رفتن راندمان آب آبیاری و بهره‌وری بهتر از آب شده و میزان عملکرد محصول را در واحد سطح افزایش داد و آبیاری اراضی به 8 شبانه روز تقلیل یافت.

تجهیز 200 هکتار از اراضی روستای ارزنق سراب به سیستم آبیاری کم‌فشار

ایانا- رضا بیگ‌محمدی: حسین وکیلی‌فرد از شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی از جمله نمونه‌های ملی بخش کشاورزی است که در مراسمی در سالن اجلاس سران با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور و عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان بهره‌بردار برتر کشوری بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در بخش آب و خاک به‌عنوان بهره‌بردار نمونه نگهداری و بهره برداری از سازه‌ها و تأسیسات آبیاری تجلیل شد. حسین وکیلی‌فرد متولد خردادماه 1351 در روستای ارزنق از توابع بخش مهربان شهرستان سراب‏، تحصیلات خود را از همان ابتدا در روستا و سپس در شهر مهربان تا دیپلم ادامه داد. از آنجا که شغل پدرش کشاورزی و دامداری بود از اوایل کودکی به کار کشاورزی مشغول بوده و تا به حال به این کار ادامه داده است. او از کشاورزان نمونه کشوری از  استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگویی به پرسش‌های خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی پاسخ داده که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

محور فعالیت‌های شما را در بخش کشاورزی چیست؟

اکثراً به زراعت و دامپروری مشغول هستم و در کنار آنها به فعالیت‌های  باغبانی هم می‌پردازم.

معیار انتخاب شما به‌عنوان نمونه کشوری بر اساس معیارهای سازمان تحقیقات چه بوده است؟

با راهنمایی‌ها و مشاوره کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی و با به‌کارگیری توصیه‌های آن‌ها موفق شدم میزان آب مصرفی در هکتار را کاهش داده و شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح باشم.

چرایی و چگونگی دستیابی به موفقیت و در نهایت برگزیده شدن این نمونه ملی چه بوده است؟

بنده در سال 1396 نهر سنتی مزارع خود را به طول 7 کیلومتر به حالت بتنی درآورده و توانستم از هدر رفت آب جلوگیری کنم. در سال 1398، دویست هکتار از اراضی خود را به سیستم آبیاری کم فشار تجهیز کردم. برای این امر به طول 20 کیلومتر از اراضی خود را جهت هدایت آب از چاه لوله گذاری کرده‌ام. این امر باعث بالا رفتن راندمان آب آبیاری و بهره‌وری بهتر از آب شده و میزان عملکرد محصول را در واحد سطح افزایش داده‌ام. لازم به توضیح است که برای 20 هکتار از این اراضی باید 12 شبانه روز آبیاری صورت می‌گرفت که با این کار یعنی لوله گذاری به 8 شبانه روز تقلیل یافت.

به‌عنوان کشاورز پیش‌رو در این راه با چه مشکلاتی‌ روبرو هستید؟

بالا بودن هزینه‌ها، همکاری نکردن جمعیت روستاهای اطراف در خصوص لوله‌گذاری از بین مزارع آنها، بالا بودن سود بانکی و پایین بودن قیمت محصولات در هنگام برداشت از مشکلاتی بود که با آن روبرو بودم.

با توجه به کمبود منابع آب در کشور، راهکارهایی که برای استفاده بهینه از آب به کار گرفته‌اید را بگویید؟

نهرهای سنتی تبدیل به کانال و نهرهای بتنی شود و در حد امکان مزارع تحت آبیاری چاه‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شوند و لوله‌گذاری برای هدایت بهتر و با صرفه‌تر آب در مزارع صورت گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید