Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام

۲۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه کشاورزی ایلام هزینه شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر و امید برای زیربخش‌های کشاورزی استان ایلام هزینه شده است.

۲۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه کشاورزی ایلام هزینه شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، سیدمحمدتراب  میری بیان داشت: این رقم هزینه شده در تاریخ استان بی‌سابقه بوده و بعد از استان خوزستان، ایلام رتبه دوم کشور در تخصیص و دریافت اعتبارهای صندوق توسعه ملی را دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان استان ایلام در زیربخش‌های مختلف کشاورزی تسهیلات پرداخت شد و ۶۰ درصد متقاضیان سامانه کارا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را افراد حوزه کشاورزی تشکیل داده‌اند و از طریق این سامانه تسهیلات دریافت کرده‌اند.

میری با اشاره به برخی اقدام‌های توسعه‌ای در استان ایلام، یادآور شد: طرح احیای اراضی پایین دست سد کرخه که در فاز اول ۴۱ هزار هکتار به شبکه آبیاری نوین استان اضافه شد و در فاز دوم ۹ هزار هکتار آن در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: سامانه گرمسیری با وسعت ۱۸ هزار هکتار و ۱۸ هزار انشعاب فرعی و مهار آب‌های مرزی نیز  با ایجاد ۱۲ هزار هکتار شبکه مدرن آبیاری از مهمترین طرح‌های ملی استان ایلام در زمینه آب، خاک و کشاورزی نوین است.

وی در مورد اجرای طرح‌های توسعه گلخانه‌های استان ایلام هم گفت: در حوزه توسعه محصولات گلخانه‌ای یک شهرک پایلوت گلخانه‌ای به وسعت ۱۰ هکتار در منطقه هلیلان در حال انجام است که تا بهمن ماه به اتمام می‌رسد و زیرساخت‌های احداث یک گلخانه هفت هکتاری در منطقه صالح‌آباد و ۱۰ هکتاری در ایوان نیز در دست مطالعه است.

وی تاکید کرد: ایجاد یک گلخانه بزرگ ۱۰۰ هکتاری در شهرستان مهران با صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار جهادکشاورزی استان قرار دارد که ایجاد این شهرک گلخانه‌ای روند تولید داخل و صادرات و مراوده‌های تجاری در زمینه کشاورزی با کشور عراق را رونق می‌دهد.

وی در مورد تولید گوشت نیز توضیح داد: استان ایلام سه برابر مصرف داخلی خود گوشت قرمز و سفید تولید می‌کند و از مجموع نزدیک به ۴۰۰ واحد مرغداری استان ۳۲۰ واحد آن فعال است و همچنین از مجموع ۲۲۰ هزار تن شیر تولیدی میزان مصرف استان ۹۰ هزار تن است و ایلام یکی از قطب‌های اصلی تولید دام و فرآورده‌های دامی است.

میری گفت: استان ایلام در زمینه تولید گیاهان دارویی و گل نرگس در جایگاه برتری در کشور قرار دارد و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درصدد برگزاری جشنواره گل نرگس در شهرستان دره‌شهر هستیم.

وی در مورد توسعه باغی استان ایلام هم اظهار داشت: ۵۰۰ هکتار باغ در منطقه سرچم هلیلان با همکاری بنیاد مستضعفان در حال اجراست که در فاز اول این طرح ۲۵۰ هکتار آن در حال اتمام است.

 ۵۵ هزار بهره‌بردار مستقیم در حوزه کشاورزی در استان ایلام فعالیت دارند که ۵۰ درصد خانوارهای استان ایلام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بهره‌بردار و فعال در حوزه زیربخش‌های کشاورزی هستند.

ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و بیش از ۶ هزار هکتار باغ است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید