Iranian Agriculture News Agency

پسته‌کار نمونه ملی فارس رکورد عملکرد کشوری را شکست

پسته کاری از استان فارس با متوسط عملکرد بیش از 13 تن در هکتار رکورد عملکرد کشوری را شکست، این در حالی است که متوسط عملکرد تولید پسته کشور کمتر از یک تن در هکتار است.

پسته‌کار نمونه ملی  فارس رکورد عملکرد کشوری را شکست

پسته‌کاری از استان فارس با متوسط عملکرد بیش از 13 تن در هکتار رکورد عملکرد کشوری را شکست، این در حالی است که متوسط عملکرد تولید پسته کشور کمتر از یک تن در هکتار است. محمدباقر شیخ الاسلام 60 ساله، پسته‌کار نمونه ملی از اهالی شهرستان سروستان دارای مدرک فوق دیپلم برق است و به مدت 40 سال مشغول به فعالیت کشاورزی است. گفت‌وگوی این نمونه کشوری را با خبرنگار ایانا در استان فارس در پی بخوانید:

در باغداری و تولید پسته برتر شدید آیا سابقه کاری در سایر زمینه‌های کشاورزی نیز دارید؟

محصولات زراعی گندم، جو، کلزا، ذرت علوفه‌ای، ذرت دانه‌ای، چغندرقند، آفتابگردان، کنجد، نخود و کینوا را در سنوات مختلف کاشتم و در حال حاضر گندم، جو و کلزا و محصولات باغی بادام، انگور و خرمالو  نیز تولید می‌کنم. سال‌های اخیر با توجه به کاهش کمی و کیفی منابع آب و اینکه پسته یکی از گیاهان مقاوم به شوری آب و کم‌آبی است، توسعه این گیاه را در برنامه کاری خود قرار دادم و در حال حاضر 110 هکتار باغ پسته احداث کردم که 90 هکتار آن مثمر است. سطح زیر کشت پسته باغ نمونه ملی متعلق به من ده هکتار است.

بر اساس چه شاخص‌هایی  انتخاب شدید؟

استفاده از ارقام مناسب و رعایت تناسب کشت ارقام گرده زا، تغذیه باغ بر اساس نیاز کودی گیاه با توجه به نتایج آزمون خاک، عملکرد بالا وکاشت ارقام مناسب با توجه به زمان برداشت از شاخص های انتخاب من به عنوان پسته کار نمونه ملی بود. رعایت اصول GAP (عملیات مناسب کشاورزی)، برندسازی محصول درجهت بازاریابی و بازارمانی و رعایت اصول صحیح خشک کردن محصول به‌منظور جلوگیری از بیماری‌های قارچی به‌خصوص پیشگیری از ایجاد افلاتوکسین درمحصول تولیدی از دیگر شاخص‌ها بود.

چگونه  به این موفقیت دست یافتید؟

عبور از کشاورزی سنتی و گام نهادن در مسیرکشاورزی پایدار نیازمند تلفیق علم وتجربه است که بنده نیز با مشاوره گرفتن از محقق برتر پسته کشور دکتر حسین حکم آبادی و استفاده از تکنولوژی و به کار گرفتن ابزارهای مدرن مانند سایت هواشناسی، آبیاری نوین و هوشمند و سامانه ضد تگرگ موفق به دستیابی به عملکرد بالا در هکتار شدم. باغ نمونه پسته مذکور سایت ملی، استانی و الگویی بود و کارشناسان صدیق و کاردان مدیریت جهاد کشاورزی سروستان و مرکز جهاد کشاورزی کوهنجان؛ در تمام مراحل داشت و برداشت مانند  بررسی نیاز تغذیه ای، ردیابی آفات، کنترل آفات و بیماری ها، مبارزه بیولوژیک، آزمون های برگ و خاک و آنالیز آن ها، مدیریت آبیاری بنده را راهنمایی و کمک کردند.

با توجه به کمبود منابع آب در کشور، چه راهکارهایی برای استفاده بهینه از آب به کار گرفته اید؟

در خصوص باغ الگویی اینجانب از آبیاری تحت فشار و سنسورهای رطوبتی و دمایی به منظور رسیدن به حد بهینه آب استفاده کردم.

چه توصیه ای در ارتباط با صرفه جویی در مصرف آب دارید؟

فلات ایران از معدود کشورهای جهان می باشد که عمده تولیدات کشاورزی آن متکی به آب است  از این رو تنها راه پایداری تولید حفظ و حراست از این منابع محدود بوده، بنابراین حرکت های خوبی که در جهت توسعه آبیاری نوین شروع شده باید گسترش یابد. به اتوماسیون و آبیاری هوشمند در ادامه بحث آبیاری نوین بها داده شود، الگوی کشت در مناطق مستعد، از زراعت های پر آب بر به تولیدات باغی کم آب بر با ارزش اقتصادی بالا تغییر و از ظرفیت تولید غلات در کشت دیم با آبیاری تکمیلی استفاده شود.

چه درخواست یا پیشنهادی دارید؟

با توجه به توسعه روزافزون پسته در استان فارس پیشنهاد می شود یک پژوهشکده پسته در شهرستان سروستان راه اندازی شود. در حال حاضر پژوهشکده پسته کشور در شهر رفسنجان قرار دارد که به دلایل بُعد مسافت و تفاوت های اقلیمی توانایی پشتیبانی علمی و فنی باغ های استان فارس را ندارد. ایجاد مرکز راهبردی پسته در سروستان قطعا ارتقای راندمان تولید را فراهم کرده و در نتیجه حفاظت از منابع آب و افزایش درآمد بهره برداران این حوزه را به دنبال خواهد داشت. شیخ الاسلام از بهره برداران موفق بخش کشاورزی استان فارس است که در کارنامه کاری خود، رکوردهای استانی  تولید ذرت 107 تن در سال 1388، تولید چغندر قند 70 تن در سال 1370، تولید کلزا 5/5 تن در هکتار رقم داخلی سال 1370 و تولید کینوا 5/5 تن در هکتار سال 1396 را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید