Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

کشت ذرت علوفه‌ای و حبوبات جایگزین برنج می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ذرت علوفه، حبوبات، چغندرقند و کینوا به عنوان کشت های جایگزین بجای کشت برنج در استان معرفی شدند.

کشت ذرت علوفه‌ای و حبوبات جایگزین برنج می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ذرت علوفه، حبوبات، چغندرقند و کینوا به عنوان کشت های جایگزین بجای کشت برنج در استان معرفی شدند.

محمدجواد تشکری، اظهار کرد: در استان خراسان شمالی کشت برنج در بخش مانه از شهرستان مانه و سملقان انجام می شود که این اراضی در مناطق بالادست و پایین دست سد شیرین دره قرار دارند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در خراسان شمالی محصول برنج به عنوان کشت دوم در اراضی کشاورزی بخش مانه کشت می شود، گفت: پس از آنکه محصولات گندم و جو برداشت شد، از اواخر خرداد ماه تا اواسط تیر ماه در بخش مانه محصول برنج کشت می شود.

تشکری افزود: در خردادماه امسال 750 هکتار از اراضی کشاورزی بخش مانه در شهرستان مانه و سملقان زیربار کشت برنج رفت.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه هیات وزیران درباره اجرای طرح ممنوعیت کشت برنج در سطح کشور به استثنای استان های گیلان و مازندران در یک بازه زمانی سه ساله در راستای سازگاری با کم آبی در سطح کشور، عنوان کرد: برای اجرای این طرح وظایف شرکت آب منطقه، جهاد کشاورزی و صمت در سطح استان ها تعریف و تعیین تکلیف شده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در همین راستا، اجرای دو نرخی شدن آب بها برای کشت برنج در دستور کار شرکت آب منطقه ای همچنین اطلاع رسانی، ترویج کشت های جایگزین بجای برنج و عدم حمایت از کشت برنج از وظایف سازمان جهاد کشاورزی تعریف شده اند.

وی خاطر نشان کرد: وظایف اشاره شده از اهرم های بازدارنده ای هستند که قبل از اجرای ممنوعیت کامل کشت برنج طی بازه زمانی سه ساله باید انجام شوند.

وی با اعلام اینکه در استان در خرداد ماه 99 بهای آب برای کشت برنج دو نرخی خواهد شد، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی نیز از سال گذشته اطلاع رسانی های لازم برای برنج کاران استان را انجام داده و کشت های جایگزین را به آنان معرفی کرده است.

دکتر تشکری در ادامه گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان به برنج کاران استان کشت ذرت علوفه ای، حبوبات، چغندرقند و کینوا را به عنوان کشت های جایگزین پیشنهاد کرده است که حدود 70 تا 80 از سود کشت برنج را پوشش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی قطب دامپروری کشور است بنابراین کشت ذرت علوفه ای بسیار توجیه دارد.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه ارز دولتی نیز بر واردات حبوبات اختصاص نیافته بنابراین برای پاسخگویی به نیاز بازار، کشت حبوبات نیز دارای توجیه اقتصادی است.

افزون بر این، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره کشت کینوا نیز عنوان کرد: کینوا محصولی است که دوره رشد کوتاهی دارد با این وجود، درصورتیکه مسئله قیمت توافقی فروش آن حل شود این محصول یکی از جایگزین های بسیار خوب بجای کشت برنج در استان خواهد بود.

دکتر تشکری در خاتمه درباره پیش بینی سطح زیرکشت برنج در خرداد ماه 99 در استان نیز بیان کرد: در بهار 98 به دلیل بارش های زیاد در استان سطح زیر کشت برنج در بخش مانه به 750 هکتار رسید، با این وجود، به علت کاهش محسوس بارندگی ها در پاییز و زمستان 98 و در صورت تداوم کاهش بارندگی ها در بهار 99 پیش بینی می شود که سطح زیر کشت برنج در خرداد ماه 99 کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید