Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی خبر داد:

برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت اسب کاسپین به هزار راس در گیلان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برنامه داریم تا با حمایت و اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی‌ شده، تعداد اسب‌های کاسپین‌ گیلان را به ۱۰۰۰ راس برسانیم تا از خطر انقراض خارج شوند.

برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت اسب کاسپین به هزار راس در گیلان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، حجت علی اکبرنژاد با بیان اینکه اسب کاسپین از ذخایر جانوری مهم گیلان محسوب می‌شود و ما برنامه داریم تا تعداد این گونه را در گیلان افزایش دهیم، گفت: در حال حاضر ۳۵۰ راس  اسب کاسپین در گیلان وجود دارد که ۱۵۰ راس این گونه در حال هویت گذاری است.

وی افزود: اسب کاسپین در همه شهرستان های گیلان وجود دارد، اما شهرستان های غرب گیلان از جمله رضوانشهر در صدر جدول پرورش‌دهندگان اسب کاسپین گیلان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه اسب کاسپین هنوز از فهرست خطر انقراض بیرون نیامده است، خاطرنشان کرد: هنگامی که آمار پایه یک گونه حیوانی از جمله اسب کاسپین به ۱۰۰۰ عدد رسید، از خطر انقراض بیرون می آید و تا آن زمان، صادرات این نژاد اسب اصیل ایرانی ممنوع است.

وی افزود: شناسایی اولیه اسب های کاسپین، صدور مجوز اصلاح نژاد برای اسب های شناسایی شده و تشکیل انجمن اسب کاسپین از سال گذشته انجام شده است.

مهندس علی اکبرنژاد از ارائه چند بند پیشنهادی برای حفظ ذخایر اسب کاسپین از جمله ایجاد بانک ژن، در قالب برنامه جامع توسعه کشاورزی کشور خبر داد و افزود: برنامه جامع توسعه کشاورزی برای نخستین بار در سال آینده، تصویب و اجرایی خواهد شد و امید می‌رود با اجرایی شدن این برنامه، اسب کاسپین از فهرست حیوانات در خطر انقراض بیرون بیاید.

وی گفت: اسب کاسپین حیوان نجیب مینیاتوری است و نتایج پژوهش های باستان شناسی نشان می دهد قدمتش بیش از این هاست و به حدود ۶۰۰۰ سال پیش بر می گردد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شواهد ژنتیکی، گرافیکی و استخوان شناسی، نقش های سنگی بر روی پلکان های تخت جمشید، مهرها و مجسمه های بر جا مانده از آثار تمدن‌های باستانی، دلایلی محکم برای وجود اسب کاسپین از زمان های دور است و البته نزدیک ترین سند موجود، نقش های حک شده بر سنگ های تخت جمشید است که سربازانی نشسته بر اسب های کوچک را نشان می‌دهد؛ به طوری که پاهای این سربازان نزدیک به زمین است و این حاکی از آن است که سربازان هخامنشی، از اسب های کوچک کاسپین استفاده می کرده‌اند.

وی در تشریح بیشتر ویژگی های اسب کاسپین گفت: در آن زمان اسب‌های با قد و قواره کوتاه‌تر از ۱۴۲ سانتی متر، در ردیف اسب های کوچک جثه یا همان پونی‌ها قرار می‌گرفتند و بر این اساس به اسب کاسپین به دلیل اندازه کوچکش، پونی کاسپین می‌گفتند اما بعدها با بررسی دقیق‌تر ساختار بدن این گونه، معلوم شد " اسب کاسپین "شباهتی به پونی‌ها ندارد چرا که اسب کاسپین به لحاظ ظاهری، تناسب اندام یک اسب بزرگ را در قد و قواره های کوچک‌تر دارد این در حالی است که پونی‌ها دارای دست و پای کوتاه و تنه درشت هستند.

مهندس علی اکبرنژاد با اشاره به اینکه اسب ها به نجیب بودن معروف اند اما اسب کاسپین نجیب‌تر است، گفت: این نژاد اسب، از نظر رفتاری بسیار باهوش و در عین حال دارای روحیه بالای فرمانبرداری است و نسبت به اسب های دیگر، آرام تر است و به علت همین خلق و خوی مهربان، هوش بالا و فراگیری سریع، اسبی مناسب برای سوارکاری کودکان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید