Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

صیانت از زمین‌های کشاورزی و بیت المال در گیلان ضروری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با تاکید بر حفظ صیانت از زمین‌های کشاورزی و بیت المال، اظهار داشت: اگر قرار است توسعه‌ای در استان صورت بگیرد باید بر محوریت کشاورزی باشد.

صیانت از زمین‌های کشاورزی و بیت المال در گیلان ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، مهندس«علی درجانی» در جلسه یکپارچه سازی امور اراضی استان گیلان که با حضور دکتر «آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان گیلان و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال گیلان برگزار شد، ضمن ابراز امیدواری از نگاه به وجود آمده در سازمان جهت توانمند سازی دست اندرکاران حوزه صیانت از اراضی کشاورزی گفت: وظیفه ذاتی بسیاری از دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه جهاد کشاورزی صیانت از زمین‌های کشاورزی و بیت المال است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه سلسله برنامه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف برای حفظ اراضی کشاورزی صورت گرفته است افزود: دستگاه‌های مختلف تاکنون با هماهنگی ها و همکاری های خوب خود با ما در جهت حفظ این سرمایه مهم استان تلاش کرده اند.

 وی به حفظ منابع انسانی و مدیران سازمان های مرتبط با این حوزه تاکید کرد و ادامه داد: این مهم از اهمیت بالایی برای به اجرا درآمدن قانون و حفظ بیت المال برخوردار است.

مهندس درجانی تصریح کرد: باید بتوانیم از مدیری که سالم و پاک‌دست است حمایت کنیم تا او هم بتواند و بداند که مجموعه حاکمیت و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی در کنار او هستند و او می‌تواند با قدرت کار خود را انجام دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در ادامه همچنین یکی از موضوعاتی که به سازمان جهاد کشاورزی جهت پیگیری ابلاغ شده است را موضوع تامین امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی دنیا و همچنین در کشور ما امنیت غذایی یک مؤلفه

مهندس درجانی به دلیل اهمیت گیلان در تولید محصولات استراتژیک، توسعه بخش کشاورزی و حفظ اراضی کشاورزی و منابع پایه، آنرا بسیار قابل‌برنامه‌ریزی دانست و ادامه داد:  بیش از ۳۰۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان مشغول فعالیت می باشند

وی با اشاره به اینکه بین هشت ‌تا ۱۰ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی کشور در این استان هستند در حالی ‌که وسعت خاکی که در اختیار استان است ۹‌دهم درصد می باشد اضافه کرد: این بدین معنی است که سطح مالکیت‌ها در این استان بسیار پائین است و برای ارتقا ارزش افزوده تولیدات بخش کشاورزی با ید برنامه های ارتقاء دانش در هکتار را در دستور کار قرار داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه امروز ممکن است در کشور بحران آب بسیار اساسی‌تر از بحران خاک باشد گفت: اگرچه در استان در شیوه مدیریت مصرف آب و بهره‌وری از نزولات آسمانی آنهم با توجه به اینکه هزار و ۲۰۰ میلی‌متر بارندگی داریم با مشکل آب‌ روبرو هستیم اما امیدواریم با روش‌های مختلف که برنامه‌ریزی کرده ایم مدیریت بهینه منابع آبی صورت گیرد.

وی با تاکید بر استفاده درست از آب و منابع آبی، گفت: عمده ما در استان گیلان خاک است.

درجانی افزود: در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که هموطنان علاقه مند از اقصی نقاط کشور بیشتر از همیشه در صدد هستند تا در این استان مکانی برای اسکان یا اُتراق داشته باشند.

وی گفت: این اتفاق به یک آفت تبدیل‌شده است و فشار مضاعفی بر مدیران و مسئولین است تا بتوانند مجوزهایی برای ساختن این مکان‌ها صادر کنند.

درجانی ادامه داد: شاید از نظر افکار عمومی و برخی این‌گونه جلوه کند که مدیرانی که مخالف ساخت و صدور مجوزهای بهره‌برداری ساخت‌وساز هستند مانع توسعه استان می شوند اما بنا بر این است که اگر قرار است توسعه‌ای در استان صورت بگیرد باید بر محوریت کشاورزی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه خدمات، فرهنگ و گردشگری را با الگو قرار ادن کشورهایی که از اقلیم مشابه گیلان برخودارند می توان انجام داد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها می بینیم که ده‌‌ها برابر درآمد نفتی را توانسته اند از محل اگرو توریسم کسب کنند که این فرصت در استان‌های مختلف به‌ویژه استان گیلان قابلیت دسترسی دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان گیلان و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال گیلان در این جلسه ضمن قدردانی از صحبت‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی و سایر مسئولین اظهار کرد: حفظ اراضی کشاورزی با توجه به ارزش اقتصادی اراضی این استان و مشکلات و محدودیت های سایر استان‌های کشور که هجوم سازندگان به این استان را به دنبال دارد، کار سختی شده است.

آقایی افزود: با بیان این‌که کاری که مسئولین جهاد کشاورزی در خصوص حفظ کاربری زمین‌ها می‌کنند کاری جهادی است بیان داشت: تامین امنیت غذایی مربوط به حیات بشر می‌شود و در قانون مسئول حفظ این امنیت سازمان جهاد کشاورزی است که حفظ اراضی کشاورزی بسترساز این امنیت است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید