Iranian Agriculture News Agency

عملکرد پرورش دهنده نمونه ملی کرم ابریشم 30 درصد بالاتر از میانگین کشوری؛

تولید 45 کیلوگرمی پیله تر کرم ابریشم در هر جعبه

پرورش دهنده نمونه ملی کرم ابریشم گفت: توانستم با ۶ جعبه تخم نوغان هر جعبه ۴۵ کیلو پیله تر تولید کنم که در مجموع ۲۷۰ کیلو پیله تر برداشت کردم که بالاتر از میانگبن تولید پیله تر در کشور است.

تولید 45 کیلوگرمی پیله تر کرم ابریشم در هر جعبه

راضیه جباری پرورش دهنده نمونه ملی کرم ابریشم از مازندران در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه میانگین کشوری پرورش کرم ابریشم در هر جعبه ۳۴ کیلو و ۸۰۰ گرم است، گفت: من با میانگین تولید ۴۵ کیلوگرم پیله تر در هر جعبه توانستم تولید بیشتری از میانگین کشوری داشته باشم؛ همچنین بعد از 23سال پرورش کرم ابریشم پاییزه را نیز انجام داده‌ام.

 وی افزود: توانستم با ۶ جعبه تخم نوغان هر جعبه ۴۵ کیلو پیله تر تولید کنم که در مجموع ۲۷۰ کیلو پیله تر برداشت کردم که بالاتر از میانگبن تولید پیله تر در کشور است.

پرورش دهنده نمونه ملی کرم ابریشم با بیان اینکه ۲۲ سال است فعالیت نوغانداری را انجام می‌دهم و از کودکی به آن علاقه‌مند بودم، ادامه داد: در گذشته باغستان توت داشتم اما به دلیل قیمت پایین خرید پیله تر ابریشم درختان را قطع و چوب آن را فروخته ایم، زیرا قیمت فروش چوب مناسب‌تر بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تلاش می‌کنم تا مجددا باغستان توت ایجاد کنم، زیرا قیمت بازار از قیمت خرید تضمینی نیز بالاتر است و تولید این محصول با سود خوبی همراه است.

جباری با اشاره به اینکه در گذشته تولید پیله تر ابریشم صرفه اقتصادی نداشت، افزود: در حال حاضر قیمت بازار از خرید تضمینی نیز بالاتر است و افراد زیادی در حال آموزش برای شروع به فعالیت در پرورش کرم ابریشم هستند.

پرورش‌دهنده نمونه کرم ابریشم با تأکید بر درآمدزایی مناسب این شغل و زمان فعالیت مناسب آن، تصریح کرد: نبودن پوشش بیمه‌ای برای افراد شاغل در حوزه پرورش کرم ابریشم از مشکلات اساسی در این بخش است که باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید