Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری

کنترل 13 میلیون مترمکعب روانآب با اجرای عملیات آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:با احداث سازه های سنگی ملاتی و بندهای خاکی ذکرشده، حدود 12 درصد رواناب ها در استان کنترل و 13 میلیون مترمکعب آب در لایه های زمین نفوذ و ذخیره شد.

کنترل 13 میلیون مترمکعب روانآب با اجرای عملیات آبخیزداری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، علی محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آب و خاک دو مؤلفه مهم در بخش کشاورزی هستند اظهار کرد: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سه بخش بیولوژیک، بیومکانیک ومکانیک در راستای حفظ آب و خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: از ابتدای سال جاری، دو هزار و 500 سازه سنگی ملاتی با حجم عملیات 230 هزار مترمکعب و حجم مخزن 700 هزار مترمکعب در استان ایجاد شد.
محمدی اضافه کرد: همچنین تعداد یکصد بندخاکی  با حجم عملیلت سه میلیون و 300 هزار مترمکعب و حجم مخزن 16 میلیون و 500 هزار مترمکعب در استان احداث شد.
وی ادامه داد: میزان بارش طی 9 ماهه سال در استان با احتساب میانگین 20 میلی متر، 328 میلیون مترمکعب اعلام شد و روانآب حاصل از این میزان بارندگی، 98 میلیون و 400 هزار مترمکعب برآورد شد.
محمدی خاطرنشان کرد: با احداث سازه های سنگی ملاتی و بندهای خاکی ذکرشده، حدود 12 درصد رواناب ها در استان کنترل و  13 میلیون مترمکعب آب در لایه های زمین نفوذ و ذخیره شد.
وی تصریح کرد: اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در راستای تغذیه آبخوان، کنترل سیل، افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری به اجرا درآمد.
محمدی یادآور شد: اجرای این پروژه ها علاوه بر ایجاد اشتغال موقت، موجب تقویت و حفظ حاصلخیزی خاک که عامل اصلی رونق کشاورزی افزایش و راندمان تولید محصولات زراعی است، می‌شود.
به گقته وی؛ امسال عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در 45 حوزه آبخیز با بیش از 422 هزار هکتار مساحت، در استان اجرا شده است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید