Iranian Agriculture News Agency

اکبری پیش بینی کرد:

اجرای 200 هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری در سال جاری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح در نظر گرفته شده برای اجرای طرح آبیاری نوین در سال جاری 220 هزار هکتار بود که تا امروز 90 هزار هکتار آن انجام شده و 130 هزار هکتار آن در حال انجام است.

اجرای 200 هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری در سال جاری

به گزارش خبرنگار ایانا، علی مراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی سامانه‌های نوین آبیاری (ماشین‌آلات و نهاده‌ها) در جمع خبرنگاران در رابطه با توسعه مکانیزاسیون اظهار کرد: سطح در نظر گرفته شده برای اجرای طرح آبیاری نوین در سال جاری 220 هزار هکتار بود که تا امروز 90 هزار هکتار آن انجام شده و 130 هزار هکتار آن در حال انجام است.

وی پیش بینی کرد: تا پایان سال مالی جاری یعنی تیرماه سال آینده موفق به اجرای طرح آبیاری نوین تا 200 هزار هکتار بشویم.

اکبری با اشاره به روش‌های متنوع آبیاری نوین در مزارع و باغات تصریح کرد: ما در مزارع و باغات بیشتر از روش میکرو استفاده می‌کنیم که با توجه به شرایط کم‌آبی در کشور این روش بیش از 90 تا 95 درصد بازدهی دارد.

وی افزود: بعداز روش میکرو ترجیح ما استفاده از سیستم کم‌فشار است که در این روش نیز مانند روش میکرو انتقال آب با لوله انجام می‌شود که کمترین هدرروی آب را به همراه دارد.

اکبری تصریح کرد: هدف ما این است که از روش‌های ثقلی دور شویم و تا چند سال آینده به طور کلی روش‌های ثقلی را از آبیاری مزارع و باغات حذف کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با آخرین وضعیت سیستم‌های نوین آبیاری در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان عنوان کرد: شهر زابل اصلی‌ترین منطقه‌ای است که ما سیستم آبیاری نوین را در آن پیاده کردیم که در سیل چند روز اخیر کمترین آسیب را داشته است.

اکبری افزود: در حال حاضر بیشتر خسارات سیل به زیرساخت‌ها از جمله راه‌ها و پل‌ها وارد شده است که می‌تواند برای کشاورزان آن مناطق مشکل‌ساز باشد.

وی در رابطه با میزان مصرف آب در بخش کشاورزی اذعان کرد: در حال حاضر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی 65 تا 70 درصد است اما برای اطلاع از میزان دقیق آن طرحی با عنوان تعیین مصرف آب کشاورزی در حال اجرا است.

اکبری افزود: در طرح تعیین مصرف آب کشاورزی میزان مصرف آب برای 35 محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت که تاکنون میزان مصرف آب 23 محصول تعیین شده که اعداد و ارقام ما نشان می‌دهد که مصرف آنها کمتر از 70 درصد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نتایج ما تاکنون نشان می‌دهد که در بیشتر محصولات کشاورزی با کم‌آبیاری روبرو هستیم که این موضوع موجب کاهش تولید و بهره‌وری شده است.

اکبری افزود: به طور مثال در برخی مناطق میزان آبیاری پسته کمتر از 50 درصدِ میزان مورد نیاز گیاه است که در کاهش تولید تاثیر زیادی دارد.

وی گندم را یکی از محصولاتی دانست که با کم‌آبیاری روبرو است و افزود: قریب به اتفاق کشاورزان و باغداران به دلیل کم‌آبیاری بسیار کمتر از متوسط تولید کشور محصول تولید می‌کنند ضمن اینکه این امر بر کیفیت و کمیت محصول نیز موثر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک در چه مرحله‌ا‌ی است گفت: پس از آنکه قانون حفاظت خاک در مجلس مصوب شد به دولت ابلاغ گردید و جهاد کشاورزی مکلف به تدوین آیین‌نامه اجرایی آن شد.

اکبری ادامه داد: ما موظف بودیم که طی شش ماه آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک را تنظیم و آن را به دولت ارائه دهیم که اکنون در مراحل پایانی آن هستیم.

وی با بیان اینکه برای تدوین آیین‌نامه مذکور از اساتید، دانشمندان و دستگاه‌های ذیربط کمک گرفته شد اظهار کرد: در تدوین این آیین‌نامه که اکنون در مراحل پایانی آن هستیم علاوه بر کارشناسان و دانشمندان دستگاه‌های ذیربط شامل سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت و درمان و آمزوش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو و ... نظرات خود را ارائه و پس از جمع‌بندی آن را برای تصویب به دولت خواهیم برد.

وی اضافه کرد: هر گونه برنامه‌ریزی برای آب بدون توجه به مساله خاک مفهومی ندارد چرا که خاک به عنوان مخزن آب است و تنها با مدیریت خاک است که می‌توان به بهره‌وری آب نیز دست یافت.

اکبری تصریح کرد: با حاصلخیزی خاک می‌توانیم تولید را تا دو برابر افزایش داده و بهره‌وری را تا حد بسیار زیادی بالا ببریم.

در پایان سخنان خود زمان احتمالی ارسال آیین نامه  قانون حفاظت از خاک به دستگاه‌های مربوطه را هفته آینده اعلام کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید