Iranian Agriculture News Agency

تا سال 1400؛

ضریب امنیت غذایی از تولید داخل به 85 درصد می رسد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: دستیابی به ضریب امنیت غذایی 85 درصدی با اتکا به تولید داخل تا سال 1400 دور از ذهن نیست.

ضریب امنیت غذایی از تولید داخل به 85 درصد می رسد

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی که با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، محمود حجتی مشاور رئیس‌جمهور در امور کشاورزی و امنیت غذایی و روسای سازمانهای جهاد کشاورزی استانها و نمونه های ملی بخش کشاورزی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی و جان باختن هم وطنان در سقوط هواپیما اظهار کرد: من در سال ۹۳ به آقای رئیس جمهور قول دادم امنیت غذایی را که در آن زمان ۵۵ درصد بود به ۸۰ درصد برسانیم و امروز افتخار می‌کنیم که از ۸۰ درصد عبور کرده‌ایم.

وی افزود: دور از ذهن نیست که تا افق ۱۴۰۰ به ضریب امنیت غذایی از تولید داخل به ۸۵ درصد برسد و ما مطمئنیم که تحقق پیدا خواهد کرد.

کشاورز در رابطه با  توجه به مسئله آب در کشور خاطر نشان کرد: مراقبت از آب مورد توجه کشاورزان است و ما می دانیم که آب موضوع جدی در کشور است، بدون توجه به آب تقاضایی وجود نخواهد داشت و این معضل توسط کشاورزان و خانواده کشاورزی قابل حل است.

وی افزود: در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نابرابر، تنها دغدغه ما تولید است و نباید از آن غفلت شود و شعار ما تولید، تولید و تولید خواهد بود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: اولین گام باید توجه به دانش بنیان کردن بیشتر کشاورزی باشد، کشاورزها نیاز به انتقال دانش، تکنولوژی و علمی تر شدن دارند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گام دوم ما کماکان خودکفایی گندم است و ظرف سه تا چهار سال مشکل جو باید حل شود، همچنین پنبه باید افزایش تولید داشته باشد و شکر که به مشکل برخورد کرده باید به ریل سال ۹۶ بازگردد. وی افزود: مرغ و ماهی باید رشد فزاینده داشته باشد و تولید شیر افزایش پیدا کند.

کشاورز تأکید کرد: ما باید یک عزم جدی برای حل مشکل تولید روغن اتخاذ کنیم و باید تا دو سال آینده به بالای ۲۸ و تا ۵ سال آینده به بالای ۵۰ درصد در تولید برسیم.

وی افزود: رقم پایین ما در تولید روغن و کنجاله ننگ بخش کشاورزی است و از ما پذیرفتنی نیست.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با ظرفیت های دیم کشور گفت: ظرفیت تولید دیم کشور نهفته بود و ما توانستیم تا حدی که علم آن را داشتیم این بخش را کشف کنیم.

 وی افزود: بخش دیم ظرفیت افزایش تولید ۲ میلیون تن گندم بیشتر از مبزان فعلی، ۸۰۰ هزار تن جو و دو تا سه میلیون تن علوفه را دارد.

کشاورز ادامه داد: همچنین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن دانه روغنی می تواند در بخش دیم تولید شود و دیم کار به درآمد پایدارتری برسد و خاک های دیم کشور احیا خواهد شد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با جایگزینی علوفه های جدید به جای یونجه، خاطرنشان کرد: در تولید شیر و گوشت به علت وابستگی به یونجه شکننده شده‌ایم که بیشترین آب را در بخش کشاورزی مصرف می کند و ما پکیجی برای اصلاح مدل علوفه با تاکید بر علوفه های جدید در دو دامداری صنعتی در دو سال اخیر انجام داده ایم که با این پکیج سالی ۴ درصد به شیر کشور اضافه خواهد شد.

وی در رابطه با اهمیت توجه به خاک اذعان کرد: بنای توسعه خاک است و  با فرسایشی که داشته حاصلخیزی آن در حال افت است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: امروز تجربیات ما در صحنه زراعت، باغ و منابع طبیعی با تکنولوژی های عجین شده که خاک را برمیگرداند، آب را مدیریت می‌کند و تولید را به بیش از ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.

کشاورز با اشاره به اهمیت ویژه حفظ و حراست از جنگل ها تاکید کرد: نسبت به حفظ جنگل ها کم توجه بوده ایم، صیانت از جنگل‌های شمال خط قرمز است و خواهشمندیم هیچ نظریه برای ورود به این جنگل ها تا قبل از احیا مطرح نشود، اراضی کشور در معرض هجوم هستند و باید در مقابل تغییر کاربری ایستادگی کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با گلخانه ها بیان کرد: در توسعه گلخانه ها پیشرفت خوبی داشتیم و باید با جدیت بیشتری این کار ادامه پیدا کند و ما از بانک کشاورزی به عنوان ابزار کمک به توسعه بخش کشاورزی خواهشمندیم با تزریق سرمایه به بخش گلخانه ها کمک کنند.

 وی افزود: شرایط ایجاب می کند که هم بانک کشاورزی و هم صندوق توسعه کشاورزی برای احیای کشاورزی از این بخش حمایت کنند.

وی با اشاره به این نکته که ما نیازمند مدیریت ریسک به جای مدیریت بحران هستیم اظهار کرد: ما در سرما، خشکسالی و سیل یکی از کشورهای در معرض خطر هستیم و نیازمند مدیریت ریسک به جای مدیریت بحران هستیم، بنابراین روش های حمایت از مدیریت را باید تغییر دهیم مانند متنوع‌سازی بیمه.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: سند الگوی کشت ملی پس از پنج سال مطالعه آماده اجرا است و خانواده کشاورزی آماده باشند تا در اجرای آن همکاری کنند. وی افزود: از دولت و مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم ساختار های حمایتی را برای برون رفت از این نابسامانی ها و ایجاد یک آمایش اصولی برای بخش کشاورزی از طریق الگوی کشت زراعی و باغی طراحی کنند تا بتوانیم توسعه کشاورزی را پیش ببریم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید