Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد :

لزوم واگذاری تصدی‌های دولتی در بخش کشاورزی به تعاونی‌ها

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما فارغ از واگذاری بیشتر و به رسمیت شناختن تعاونی‌های غیر دولتی در بخش کشاورزی، باید مدیریت این تعاونی‌ها را نیز به افراد غیر دولتی واگذار کنیم.

لزوم واگذاری تصدی‌های دولتی در بخش کشاورزی به تعاونی‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا،  عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی مدیران ستادی تعاونی های روستایی کشور در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد:  به طور کلی  بخش کشاورزی در دنیا سه وظیفه دارد که شامل تامین امنیت غذایی، حفاظت از منابع و افزایش درآمد کشاورزان است.

وی افزود: امنیت غذایی برای تمام کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و حفاظت از منابع وظیفه همگانی دولت و مردم محسوب می شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با چالش های بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: کشاورزی ما سه چالش مهم دارد که اولین چالش مشکل آب است.

وی افزود: در این کشور هیچ کس فارغ از آب نباید به توسعه فکر کند، بسیاری از سدها دچار مشکل هستند و حتی بارندگی ابتدای سال هم نتوانست کسری آب در پشت سدها را مرتفع کند. 

کشاورز با اشاره به اینکه چالش دوم ایران پایین بودن عملکرد های کشاورزی است، تصریح کرد: در کنار این چالش بهره وری ما هم بسیار پایین است.

وی افزود: چالش سوم ما ناپایداری منابع است، خاک ها در معرض تهدید هستند و نوسانات قیمت ها به خاطر ناپایداری درآمد کشاورزان است، بنابراین ما باید بر روی این سه چالش کار کنیم تا مشکلات کشاورزی ایران برطرف شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با عدم تناسب عرضه و تقاضا خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بخش کشاورزی جزئی از حوزه اقتصادی کشور محسوب می می‌شود اما همچنان به امر تقاضا در این بخش نپرداخته‌ایم.

وی افزود: نمی‌توان بدون تقاضا، تولید را ساماندهی کرد و هیچ کشاورزی بدون توجه به مصرف کننده نباید تولید کند.

کشاورز تأکید کرد: کشاورزی ایران از مرحله نیمه صنعتی عبور کرده و به صنعتی شدن نزدیک شده است. 

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم واگذاری بخش های تحت اختیار دولت به تعاونی ها عنوان کرد: ما فارغ از واگذاری بیشتر و به رسمیت شناختن تعاونی‌های غیر دولتی در بخش کشاورزی، باید مدیریت این تعاونی‌ها را نیز به افراد غیر دولتی واگذار کنیم.

وی افزود: اروپا تمام کار کشاورزی از مبدا تا مقصد را به بخش تعاونی های غیردولتی خود واگذار کرده و ترکیه نیز  تمام کارهای بخش کشاورزی خود را به تعاونی‌ها واگذار کرد و امروز پیشرفت بالایی داشته است.

کشاورز ادامه داد: تعاونی‌ها باید آنقدر قوی باشد که ما را مجبور کنند، در خصوص مسائل مربوط به بخش کشاورزی  با آنها مشورت کنیم، بنابراین ما آماده ایم همه اختیاراتمان را در حد تصدی گری به تشکل‌ها و انجمن‌های واگذار کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما باید از هر مترمکعب آب تا ۵ سال آینده یک و نیم کیلوگرم گندم تولید کنیم، مناطقی مانند خوزستان، گلستان و آذربایجان غربی باید عملکرد گندم را به بالای ۷تن و پنبه را به بالای ۵ تن برسانند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار من این است که سازمان تعاون روستایی پرچمدار انسجام تعاونی‌ها باشد، اختیار اجرایی، تصمیم سازی و فعالیت برای سرمایه‌گذاری را به تشکل‌ها واگذار کند. 

کشاورز افزود: سازمان تعاون روستایی باید به سمت کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده برود و بازار را به نفع هر دو طرف مدیریت کند، شعار ما توجه خاص به امر تولید بر مبنای مشارکت، تعالی تولید کننده و تعامل با مصرف کننده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید