Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو

طرح ملی گندم بنیان تحولی عظیم در تولید گندم استان خوستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از طرح ملی گندم بنیان به عنوان تحولی عظیم در تولید گندم استان خوزستان یاد کرد.

طرح ملی گندم بنیان تحولی عظیم در تولید گندم استان خوستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال و در سال زراعی 99-98 در زمینه کشت‌های پاییزه در سطح 900 هزار هکتار اقدام به کشت انواع محصولات زراعی شد که در راس این کشت‌ها می‌توان به کشت گندم در سطحی معادل 550 هزار هکتار اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به این میزان سطح زیر کشت در سال 99-98 امیدواریم با فعالیت‌های ترویجی، نظارت‌های فنی و استفاده از ارقام جدید افزایش عملکرد و تولید را نسبت به سال گذشته شاهد باشیم.

چنگلوایی در ادامه تصریح کرد: از جمله برنامه‌های مهمی که در استان‌های خوزستان، گلستان و فارس به عنوان پایلوت در حال عملیاتی و اجرایی شدن است می‍‌توان به طرح ملی گندم بنیان اشاره کرد که این طرح می‌تواند تحولی عظیم در تولید گندم در استان خوزستان باشد.

وی گفت: با اجرای طرح ملی گندم بنیان مقرر است ظرف مدت 4 سال به افزایش عملکرد 30 درصدی در هکتار دست یابیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه ضمن اشاره به اجرای پروژه مذبور در استان اظهار کرد: در حال حاضر این طرح برای سومین سال است که عملیاتی می‌شود، در سال اول به صورت تحقیقی و در سطح مراکز تحقیقات، سال دوم در سطح زارع و با مساحت کم و امسال در سطح 18 هزار هکتار در استان در حال اجرا است.

چنگلوایی گفت: چشم انداز این طرح کشت در سطح 200 هزار هکتار است که با اجرای عملیاتی از جمله آبیاری به موقع، کشاورزی حفاظتی، تغذیه مناسب و استفاده از ارقام جدید، پیش‌بینی می‌شود به افزایش تولید حداقل 400 هزار تن معادل هزار میلیارد تومان در استان دست یابیم.

او در ادامه با بیان این مطلب که خوشبختانه نه تنها توانستیم به پیش‌بینی تولید 30 درصد در سال دوم و در سطح زارع در استان دست یابیم بلکه در بعضی از مواقع عملکرد نسبت به مزارع شاهد و متوسط استان به 58 درصد افزایش تولید نیز دست یافتیم.

چنگلوایی در پایان گفت: این افزایش عملکرد مبین این موضوع است که طرح مورد نظر بسیار کلیدی و اساسی بوده و ضمن افزایش عملکرد و تولید، ضامن حفظ محیط زیست نیز می‌باشد.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید