Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد:

۲۰ درصد گل نرگس کشور در خوزستان تولید می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به 360 هکتار سطح زیر کشت و تولید 101 میلیون شاخه گل نرگس در سال 1398 از رتبه دوم استان در زمینه تولید گیاهان دارویی و زینتی و تولید ۲۰ درصد گل نرگس کشور در استان خوزستان خبر داد.

۲۰ درصد گل نرگس کشور در خوزستان تولید می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان با ۳۶۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۰۱ میلیون شاخه گل نرگس در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰ درصد کل نرگس کشور با بالاترین کیفیت را تولید می‌کند و در این زمینه دارای رتبه دوم در کشور است این در حالی است که حدود 99 درصد سطح زیرکشت گل نرگس استان در شهرستان بهبهان که یکی از رویشگاه‌های طبیعی این گیاه زینتی و دارویی است قرار دارد.

وی توسعه نرگس‌زارها را در راستای رونق تولید و اشتغال با ایجاد اشتغال ثابت برای ۱۸۰۰ نفر و اشتغال فصلی برای 7 هزار و 200 نفر در استان خوزستان و همچنین اشتغال چند هزار نفر به صورت غیر مستقیم عنوان نمود و گفت: ارزش اقتصادی نرگس‌زارهای استان ۷۲ میلیارد تومان است.

قاسمی‌نژاد موارد استفاده از گل نرگس را علاوه بر صنعت گل و گیاهان زینتی، استفاده در صنعت عطر سازی، طب سنتی و عطاری، آرایشی و بهداشتی و دارویی و پزشکی ذکر کرد. 

وی در ادامه اقدامات انجام شده سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان برای حمایت از نرگس‌کاران و توسعه گل نرگس را پرداخت تسهیلات توسعه گل نرگس، رفع مشکل بیمه پذیری و اجرایی شدن بیمه نرگس‌زارها و حمایت از توسعه فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی گل نرگس برشمرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به برنامه‌های آینده سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: از جمله این برنامه‎ها می‌توان به انتقال دانش و تکنولوژی کشت گل نرگس و افزایش تولید در واحد سطح به 120 شاخه در متر مربع با توجه به پتانسیل موجود، توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری در شهرستان بهبهان و برنامه‌ریزی جهت صادرات این محصول و رفع موانع و مشکلات با توجه به ارزش بالای هر شاخه گل بریده بین یک تا 3 دلار و ارزآوری این محصول اشاره کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید