Iranian Agriculture News Agency

عباسی اعلام کرد:

تولید پهپادهای کشاورزی برای اولین بار در کشور

نمایشگاه بین المللی کشاورزی ایران ۲۴ دی ماه برگزار می شود

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: برای اولین بار در کشور، پهپادهای کشاورزی به منظور انجام عملیات سمپاشی، محلول پاشی و گرده افشانی نخیلات تولید شد.

تولید پهپادهای کشاورزی برای اولین بار در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از فاکتورهای اساسی در تولید اقتصادی محصولات کشاورزی مکانیزاسیون است،  در حوزه مکانیزاسیون نیازمند توسعه  سرمایه‌گذاری و به کارگیری تکنولوژی هستیم و این بخش از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: این سیاست از سال ۹۲ به صورت جدی شروع شد و در سال جاری هم علیرغم تمام نوسانات ناشی از تحریم و تغییر سیاستهای اقتصادی کشور ، دریافت و سرمایه گذاری ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را به استان‌ها ابلاغ کردیم که ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب شد و آورده شخصی و خریدهای نقدی را هم که با آن جمع کنیم به ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دست پیدا کرده ایم.

عباسی ادامه داد: اگر چه ما ۹۵ درصد از نیازهای ماشین‌آلات را در داخل تولید می‌کنیم اما تحریم‌ها فشار جدی به حوزه های وارداتی آورده اما با همه این مشکلات توانستیم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری را داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸، ۱۳۱۰۰ تراکتور و ۳۰۰ دستگاه کمباین  در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و صنعت ماشین سازی و سازندگان آن به تولید نیازهای بخش کشاورزی روی آوردند.

عباسی با اشاره به افزایش قیمت تراکتور و کمباین در داخل کشور گفت: کارخانه های تراکتورسازی و کمباین سازی ایران ۸۸ درصد قیمت تراکتورهای پرتیراژ را افزایش داده اند و مهندس کشاورز از دو ماه پیش نارضایتی خود را از افزایش قیمت تراکتور اعلام کرد و امیدواریم تمهیدات لازم برای حمایت از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش مکانیزاسیون به عمل آید.

وی افزود: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار رسیدگی به وضعیت واردات قطعات ماشین آلات کشاورزی شد، اولویت کالایی در ماشین آلات کشاورزی بخصوص لاستیک برای واردات اولویت ۲۴ است و در ثبت سفارش باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با تغییرات قیمت سوخت گفت:  ۹۹ درصد از نیازهای بخش کشاورزی به گازوئیل است که قیمت آن افزایش نیافته است، بنابراین در حوزه مکانیزاسیون افزایش قیمت در عملیات کشاورزی ناشی از افزایش قیمت گازوئیل را نخواهیم داشت و این موضوع رصد می‌شود. 

وی افزود: ۸ درصد گازوئیل کشور صرف ماشین آلات کشاورزی می‌شود که حدود ۲ تا ۲.۱ میلیارد لیتر محاسبه شده است .

عباسی ادامه داد: طی ۴ ماه گذشته به دنبال تسهیلگری از طریق کارت سوخت بودیم، برای آن بخش از کشاورزان که تراکتور و کمباین خود را پلاک گذاری کردند کارت سوخت صادر شده و سوخت دریافت می کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به استانهای پایلوت قرار گرفته در طرح کارت سوخت ماشین آلات کشاورزی عنوان کرد: سمنان، البرز، تهران و کهگیلویه و بویراحمد به صورت پایلوت کارت سوخت دریافت کردند و پس از آن به کلیه استان ها تسری پیدا کرد.

وی افزود: ۲۵۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور در حال حاضر پلاک گذاری شدند و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ این پلاک‌گذاری ها به پایان برسد.

عباسی عنوان کرد: از وزارت نفت تقاضا داریم زیرساخت‌های توزیع سوخت را در بخش کشاورزی اصلاح کنند، نیازمند جایگاه‌های ویژه اصلاح توزیع سوخت و فروش آن در فروشگاهها و روستاهای کشور هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با مکانیزاسیون زراعت گفت: در حوزه مکانیزاسیون زراعت طی سه سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده و در حوزه برداشت مکانیزه برنج حدود ۸۰ درصد مزارع مکانیزه شده اند.

وی افزود: در خوزستان ۲۸۰ هزار هکتار برنج کاری داشتیم که به یمن وجود مکانیزاسیون تمام این محصول با کمترین ضایعات برداشته شده و آماده کشت گندم شدند.

عباسی ادامه داد: در سال آینده عملیات کاشت برنج با جهش مواجه می شود و امیدواریم که تا سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۸۰ درصد برنج کشور را مکانیزه کاشت و برداشت کنیم.

وی تصریح کرد:  در شرایط فعلی بیش از ۶۵ درصد از گندم و جو آبی و دیم کشور هم به صورت مکانیزه  کاشت و برداشت می شود که امیدواریم تا سال ۱۴۰۵ بیش از ۸۵ درصد از این محصولات به صورت مکانیزه  کشت شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با برداشت زعفران گفت: ۱۲ درصد مزارع زعفران به صورت مکانیزه کاشت و برداشت می شود و تکنولوژی های این کار بومی سازی شده و سازندگان خراسان رضوی دستگاه کارنده پیاز زعفران را تولید کردند.

عباسی در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه مکانیزاسیون نخیلات، زیتون و پسته بیان کرد: حدود ۸ تا ۱۰ درصد برداشت باغات در این حوزه‌ها به صورت مکانیزه انجام می‌شود و امیدواریم تا سال ۱۴۱۰ ،۵۰ درصد باغات را به صورت مکانیزه برداشت کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مکانیزاسیون شیلات خاطرنشان کرد: در حوزه شیلات دو اقدام انجام شده که یکی ارتقا سیستم هواده و دوم در دستور کار قرار گرفتن فیلتراسیون مزارع پرورشی است که آلودگی‌های آب را فیلتر می‌کند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دام و طیور اذعان کرد: در حوزه دام و طیور در صدد توسعه سیستم‌های نوین شیردوشی هستیم که بار میکروبی شیر را به حداقل می‌رساند و بهره‌وری دام را افزایش می‌دهد.

وی افزود: اتوماسیون صنعتی مرغداری‌ها و ایجاد مکانیزاسیون در کشتارگاه‌های مرغ به ویژه خطوط دوِ کشتارگاهی از برنامه‌های دیگر مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است.

عباسی با اشاره به تدوین سند چشم انداز مکانیزاسیون گفت: این سند ماه گذشته تدوین شده که تمامی زیر بخش‌ها را پوشش می‌دهد.

وی از تولید پهپادهای کشاورزی برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود:  ۵۴ مدل پهپاد کشاورزی برای انجام عملیات سمپاشی، محلول پاشی و گرده افشانی نخیلات داریم و بانک عامل حوزه کشاورزی، همکاری خوبی را در این زمینه با ما داشته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: این پهپادها تولید داخل، مونتاژ و وارداتی هستند و قیمت هر کدام از آنها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بوده و گاهی ممکن است قیمت به ۲۰۰ میلیون تومان هم برسد.

عباسی با اشاره به  برگزاری نمایشگاه بین المللی کشاورزی ایران گفت: این نمایشگاه از ۲۴ تا ۲۷ دی ماه و با حضور ۲۱۵ شرکت برگزار خواهد شد، همچنین ۶ کشور خارجی از جمله ترکیه، انگلیس، ایتالیا، آلمان، لهستان و چین نیز در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید