Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

مشارکت مردم در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی ضروری است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت مشارکت مردم در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی و واگذاری امور به بخش خصوصی تاکید کرد.

مشارکت مردم در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، شانزدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه به ریاست مهندس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان های کرمانشاه و ایلام و با حضور استاندار کرمانشاه، معاونین و مدیران وزارتخانه، سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، دکتر نادری نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، معاون برنامه ریزی استانداری، ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، معاونین و مدیران ستادی سازمان،مدیران ادارات تابعه و مدیران کل استانی و... در سالن جلسات تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد.

در این جلسه، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه و تسلیت بابت شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: مطالب مطرح شده بی گمان پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه های ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: اعتقادم این است که می بایست رویکرد ها را نسبت به پروژه های اقتصاد مقاومتی از سمت صرفا دولتی به سمت مشارکتی و بهره گیری از توان مردمی پیش ببریم.

مهندس کشاورز با اشاره به پتانسیل های بی نظیر کشاورزی کرمانشاه و هم مرزی با کشور عراق گفت: این یک فرصت اقتصادی و سیاسی برای کرمانشاه است که باید از آن بهره کامل را گرفت.

وی در ادامه با اشاره به گزارش اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: با بهره مندی از نظرات اساتید دانشگاه و بخش خصوصی می توان سرمایه گذاری های خوبی در بحث دامپروری استان کرمانشاه جذب کرد و به کار گرفت.

مهندس کشاورز آنگاه با اشاره به ضعف کرمانشاه در بحث رونق صنایع گفت: کرمانشاه پتانسیل خوبی در کشت و تولید چغندر دارد اما کارخانه و صنایع تبدیلی مرتبط با آن در کرمانشاه ضعیف است.

وی افزود: با گام های کوچک مشکل اشتغال حل نمی شود و توصیه می کنم در بخش های مختلف بویژه بخش کشاورزی بدون مشورت با بخش خصوصی اقدامی صورت ندهید.

کشاورز تاکید کرد: امور را حتما به بخش خصوصی واگذار نمائید و این بسیار مهم است، چرا که توان بخش دولتی محدود است.

وی سپس به طرح الگوی کشت کشور اشاره کرد و گفت: اصل کشاورزی بر اساس تقاضاست و بدون تقاضا قضیه تولید، ابتر است.

کشاورز افزود: خرید محصولات از طرف دولت به این دلیل است که تولید بر اساس تقاضا نیست.

کشاورز با اشاره به کمبود صنایع تبدیلی و مشکل نگهداری محصولات و ضرورت توسعه سردخانه ها گفت: ما می بایست برای مازاد محصولات تولیدی نیز به فکر صادرات و ذخیره سازی در سردخانه ها برای تنظیم بازار باشیم.

وی صنعتی شدن تولید و تولید فرآیندی را مهم برشمرد و گفت: خام فروشی به ضرر تولید کننده است و تولید فرآیندی باعث ارزش افزوده می شود.

کشاورز سپس به مشکلات سامانه گرمسیری اشاره کرد و گفت: برخی اختلاف دیدگاه ها در این خصوص وجود دارد و می بایست ماهیت چنین طرح هایی به صورت جامع دیده شود و در این عرصه نیز فکر فرآیندی باید حاکم شود.

وی سپس به توافق وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی ایران در خصوص افزایش بهره وری آب اشاره کرد و افزود: دبیر اجرایی این امر در استان، اتاق بازرگانی است و امیدواریم در این راستا مدیریت شبکه ها به بخش خصوصی واگذار شود.

مهندس کشاورز در ادامه با اشاره نوسان‌ها و محدودیت های صادرات محصولات گفت: پس از اعمال تحریم ها، دلار دارد به قیمت واقعی خود نزدیک می شود و این به نفع تولید داخلی است و در گذشته تولید داخلی از وضعیت انقباضی ارز ضرر می دید.

وی افزود: دولت، اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی را به خاطر رفاه مردم در پیش گرفته است تا مشکل اقتصادی برای مردم ایجاد نشود و این تنها خاص کالاهای معیشتی است.

کشاورز ادامه داد: برای سایر کالاها محدودیتی برای استفاده از ارز نیمایی نیست.

وی با اشاره به افزایش سطح گلخانه های کشور به بیش از ۱۷ هزار هکتار گفت: استان کرمانشاه باید به صورت جدی تری توسعه کشت گلخانه ها را پیگیری و محدودیت ها را رفع نماید.

کشاورز سپس به مشکلات سامانه گرمسیری اشاره کرد و گفت: الگوگیری از تجربه های موفق می تواند رافع مشکلات موجود باشد.

مهندس کشاورز سپس با اشاره به صحبت‌های نماینده اورامانات گفت: موضوع حکمرانی خوب در قالب عدم تمرکز قابل حصول است و این سیاست تمرکززدایی به صورت جدی در وزارت خانه دنبال می شود.

وی سپس بر حل مشکلات بانکی مطرح شده و جبران خسارات سیل نیز اشاره کرد و گفت: این درخواست‌ها نیز به صورت جدی دنبال خواهد شد.

وی استان کرمانشاه را استانی مستعد برای باغبانی به حساب آورد و گفت: صنایع تبدیلی و زمینه صادراتی تولیدات باغی را نیز به صورت مطلوب پیگیری نمایید.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم سرمایه گذاری برای تبدیل اراضی دیم و یا آبی کم بهره به اراضی آبی پر بهره نیز تاکید و اظهار کرد: باید از ظرفیت های اراضی دیم استان نیز استفاده کرد.

300 میلیارد تومان برای اتمام پروژه های سامانه های گرمسیری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه به ارائه نظرات خود در خصوص سامانه گرمسیری پرداخت.

وی متوسط آبیاری مدرن استان را ۳۶ درصد اعلام کرد و گفت: متوسط کشوری آبیاری مدرن کشور ۲۴ درصد است و از این نظر استان کرمانشاه از وضعیت خوبی برخوردار است.

‍مهندس اکبری در ادامه افزود:برای اتمام پروژه های سامانه های گرمسیری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی سپس به بحث تخصیص آب اشاره کرد و گفت: این تخصیص ها در حوزه اختیارات وزارت نیرو است.

لزوم توسعه شهرک های کشاورزی در استان کرمانشاه

استاندار کرمانشاه نیز در این نشست، اظهار کرد: جا دارد در ابتدا از زحمت های مهندس حجتی در گذشته تشکر نمایم.

مهندس بازوند سپس به مصوبات گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی استان و مصوبات آن اشاره کرد و افزود: انتظار می رود این مصوبات در کمیته های ستاد در تهران به نحو احسن پیگیری شود.

وی سپس با اشاره به مشکلات سامانه گرمسیری و مصوبات امروز کارگروه آب و کشاورزی در ازگله گفت: طرح مطرح شده  مهندس کلهرنیا در این جلسه در خصوص اراضی سامانه های گرمسیری نیازمند بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است و می تواند منشاء تحولات بزرگی شود.

بازوند گفت: اعتقاد داریم آب مازاد سد داریان می تواند در بخش ماهیدشت مورد استفاده قرار گیرد و خواستار حمایت وزارت جهاد کشاورزی از این طرح هستیم.

وی افزود ؛ در بحث شهرک های کشاورزی خواستار جدیت بیشتری از طرف وزارت جهاد کشاورزی جهت ساخت شهرک های گلخانه ای و کاهش بیکاری جوانان مشتاق به کار در این عرصه هستیم.

بازوند، مبالغ موجود در تبصره ۱۸ را مبلغ کمی به حساب آورد و افزود: خواستار توجه وزارت جهاد کشاورزی به این مهم هستیم.

وی ظرفیت دامپروری استان را استثنایی دانست و گفت: خواستار راهنمایی هولدینگ های مطرح جهت سرمایه گذاری در استان کرمانشاه هستیم.

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، توجه به توسعه گلخانه ها نیز از جمله مواردی دیگری بود که استاندار کرمانشاه به آنها اشاره کرد.

وی سپس از زحمات مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و مدیران ادارات تابعه نیز تشکر کرد و گفت: مجموعه مدیران این سازمان همیشه پای کار بوده اند و این موضوع شایسته تقدیر است‌.

استخدام کارشناسان ناظر، تخصیص اعتبارات مربوط به سیل فروردین و... از جمله دیگر مواردی بود که استاندار کرمانشاه در پایان سخنان خود به آنها اشاره کرد.

بخش دیگر این جلسه به سخنرانی سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اختصاص یافت.

جاسمی در ابتدای سخنان خود گفت: انتظار می رود با معرفی مهندس کشاورز به مجلس شاهد اعتماد مجلس به ایشان به عنوان وزیر جهاد کشاورزی باشیم و به شخصه حامی ایشان هستم.

وی افزود: توجه به کشت نخود پاییزه و کشت چغندر پاییزه و تعیین الگوی کشت، پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی، تخصیص آب به قسمت شرقی کرمانشاه و غربی روانسر از سد گاوشان، توجه به گوسفند نژاد سنجابی و... از جمله مواردی است که انتظار داریم توسط سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به آن توجه شود.

دکتر شهاب نادری نماینده اورامانات نیز در این جلسه به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به مشکلات سامانه های گرمسیری گفت: می بایست با عبور از شعار و توجه به عملگرایی مسائل و مشکلات سامانه ها را حل کرد و اختیارات را برای حل مشکلات به مسئولین استانی واگذار کرد.

امکان ایجاد 78 هزار اشتغال در بخش کشاورزی استان کرمانشاه

دیگر سخنران این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بود.

وی در ابتدای گزارش خود به بیان گزارشی از پتانسیل های استان و تشریح برنامه ۳ ساله استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با همکاری خبرگان کشاورزی، اساتید دانشگاه و حمایت های استانداری برنامه ۳ ساله سازمان تهیه شده است و در این راستا تولیدات استان با اجرای این برنامه از 4.2 میلیون تن به ۶ میلیون تن خواهد رسید.

حاتمی در ادامه با اشاره به تولیدات استان در حوزه های مختلف، گفت:  این بستر در استان کرمانشاه وجود دارد تا با تاکید بر وضع موجود در قالب اجرای برنامه ۳ ساله ۷۸ هزار نفر شغل در استان در بخش کشاورزی ایجاد شود.

توسعه باغات مدرن، افزایش تولید گوجه فرنگی و ذرت، افزایش سطح زیر کشت چغندر پاییزه، توسعه باغات در اراضی شیبدار، توسعه کشت باغات گل محمدی، توسعه کشت زعفران و نخود پاییزه، توسعه گلخانه ها و...دیگر بخش گزارش مهندس حاتمی را به خود اختصاص داد.

وی سپس با اشاره به رتبه های برتر استان کرمانشاه در سطح کشور و توفیقات سازمان در تولید گوشت مرغ، گوشت قرمز و عسل طی یکسال اخیر گفت: قطعا این توفیقات ادامه خواهد یافت و در بحث تولید اسب کرد نیز برنامه های خوبی تدارک دیده شده است.

حاتمی در پایان گزارش خود به بحث کمبود اعتبار برای تکمیل سامانه های گرمسیری، کمبود اعتبار برای پیگیری نظام نوین ترویج، تخصیص بودجه برای تکمیل شهرک های گلخانه ای، کمک به کاهش نرخ سود تسهیلات کشاورزی، عدم پذیرش طرح های سردخانه توسط بانک های عامل، مشکل طرح های صنایع تبدیلی و تکمیلی، مقررات مربوط به واگذاری اراضی منابع طبیعی، استخدام ناظرین کشاورزی و...پرداخت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید