Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی:

موردی از ابتلای دام به تب کریمه کنگو گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با توجه به اقدامات و پیشگیری های صورت گرفته، امسال تاکنون موردی از ابتلای دام به تب کریمه کنگو در استان خراسان شمالی مشاهده نشده است.

موردی از ابتلای دام به تب کریمه کنگو گزارش نشده است

به گزارش ایانا در استان خراسان شمالی، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با توجه به اقدامات و پیشگیری های صورت گرفته، امسال تاکنون موردی از ابتلای دام به تب کریمه کنگو در استان خراسان شمالی مشاهده نشده است.

سیدمحمد مهدی احمدی، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو اظهار داشت: این بیماری مختص فصول گرم است، براین اساس فعالیت کنه ها در این فصل از سال در حداقل حالت ممکن است.

وی ادامه داد: مردم باید با داشتن سواد رسانه ای کافی به اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی اتکا نکنند.

احمدی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی با تاریخچه هزار ساله در ایران است، اظهار کرد: این بیماری تقریبا بیماری بومی  کشور ما است، سالانه موارد ابتلا را در کشور داریم، ناقل بیماری به صورت طبیعی یک کنه است که در اغلب مناطق وجود دارد، بیماری می تواند از دام بیمار به دام سالم یا انسان سالم منتقل شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه پرندگان درگیر این بیماری نمی شوند، گفت: نشخوارکنندگان به عنوان میزبان واسط بیماری را می گیرند، اما علائمی بروز نمی دهند و در حد تب بسیار خفیف است و بعد از چند هفته مبارزه بیماری از بدن آنها خارج می شود و به این دلیل شناسایی این بیماری در دام خیلی مشکل است.

وی افزود: براین اساس تب کریمه می تواند از طریق گوشت، خون و فرآورده های مختلف به فرد یا دام سالم منتقل شود.

احمدی با اشاره به اقدامات در حال انجام در کشتارگاه های استان گفت: تمامی کشتارگاه ها به سالن پیش سرد گوشت مجهز هستند و گوشت کشتار شده به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد در این سردخانه ها نگه داری می شود تا تمامی ویروس ها و باکتری های موجود در آن از بین برود سپس وارد چرخه بازار  شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی ادامه داد: همچنین متناسب با اعتبارات موجود در مناطق "ریسک" اقدام به سم پاشی و مبارزه با کنه ها در دام در حال اجرا است تا بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

احمدی همچنین عنوان کرد: برای قصابان و سلاخان که به طور مرتب با دام و گوشت در ارتباط هستند، در جهت کاهش خطرات احتمالی آموزشهای خاص گذاشته می شود.

وی یادآور شد: علاوه بر آموزش های دامپزشکی مسئولان کشتارگاه ها نیز باید به فکر باشند که اقدامات و تمهیدات لازم از جمله لباس کار، دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی را برای مجموعه کاری خود فراهم کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه بهداشت اماکن دامی مربوط به علوم پزشکی است، گفت: در نقاط خاص براساس مقدورات موارد ضدعفونی انجام می شود، اما باید مالک این اماکن نیز دخیل باشند چراکه دولت به تنهایی نمی تواند همه موارد را حمایت کند.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با بهسازی و بازسازی اماکن دامی سازمان جهاد کشاورزی و معاونت امور دام براساس مقررات و اعتباراتی که دارند می توانند اقدامات لازم را ارائه دهند.

دکتراحمدی گفت: به صورت ثابت یک ناظر در کشتارگاه ها وجود دارد، اما بازدید و نظارت از اماکن دامی به صورت دوره ای یا مقطعی در حال انجام است.

وی بیان کرد: در روستاها کشتارگاه وجود ندارد قطعا مردم برای تامین گوشت موردنیازشان اقدام به کشتار دام می کنند، توصیه می شود که حتما از گوشت مردار کشتارگاهی استفاده کنند و در صورت ضرورت اگر دامی کشتار کردند مراقبت کنند و با رعایت موراد ایمنی استفاده از عینک و دستکش، از ارتباط مستقیم با خون و فرآورده های خونی خودداری کنند و اگر گوشت کشتار شد حداقل 24 ساعت آن را در یخچال خانگی نگه داری کنند.

مدیرکل دامپزشکی از فعالیت هفت کشتارگاه سنتی دام، یک کشتارگاه صنعتی دام و سه کشتارگاه صنعتی طیور در استان خبر داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید