Iranian Agriculture News Agency

برگزاری همایش اصول زنبورداری توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بناب

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از برگزاری همایش اصول زنبورداری با حضور بیش از 100 نفر از علاقمندان و زنبورداران شهرستان و با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران بناب در راستای رونق تولید و اشتغال زایی خبر داد.

برگزاری همایش اصول زنبورداری توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بناب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از برگزاری همایش اصول زنبورداری با حضور بیش از 100 نفر از علاقمندان و زنبورداران شهرستان و با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران بناب در راستای رونق تولید و اشتغال زایی خبر داد.

روح الله خیری در این همایش با بیان اینکه اکثر مردم فایده زنبورعسل را منحصراً در تولید عسل می‌دانند در صورتی که تمامی محصولات زنبور عسل اعم از زهر زنبور عسل، بره موم، گرده گل و ژل رویال کاربردهای درمانی و دارویی بسیار فراوانی برای انسان ها و دام دارند گفت: عسل از زمانهای قدیم در خدمت سلامت بشر بوده و به‌عنوان یکی از پرمصرف ترین فرآورده های غذایی و دارویی شناخته شده است. علاوه بر آن زنبورعسل در گرده افشانی مهارت خارق العاده ای دارد چرا که در هنگام جمع آوری شهد گلها، با اندامهای نر و ماده تماس پیدا کرده و باعث لقاح و شکل گیری بذر، دانه و میوه می شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است گرده افشانی گیاهان 10 درصد توسط باد و 90 درصد توسط زنبورها صورت می گیرد ادامه داد: بنابراین استفاده از چند کندوی عسل در باغات و زمینهای کشاورزی، مراتع وجنگلها اگر بصورت درست و کارشناسانه انجام گیرد باعث افزایش در تولید محصولات خواهد شد .

خیری با اشاره به آمار زنبورستانها، تعداد کندوهای بومی و مدرن، میزان تولید عسل درکندوهای بومی و مدرن و همچنین دیگر محصولات زنبور عسل در سال 1398، به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی بویژه در زنبورداری، لزوم افزایش دانش فنی زنبوردارن در راستای دستیابی به بهره وری تولید و اهمیت وجود شرکت تعاونی زنبورداران بعنوان تشکلی در راستای حمایت از زنبورداران، پرداخت و از مهندس رشیدنیا رئیس اداره تعاون روستایی و مهندس پهلوانی رئیس اداره بهبود تولیدات دامی و گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان که در تاسیس شرکت تعاونی زنبورداران شهرستان سهم بسزایی داشتند، تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: امید است بتوان با برگزاری چنین همایشات و کارگاه های آموزشی با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران، بتوان گامی مهم و اساسی در راستای ارتقای دانش فنی زنبورداران برداشت و به حداکثری بهره وری در تولید دست یافت.

رشیدنیا رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان نیز در این همایش درخصوص دلایل تاسیس شرکت تعاونی، اهمیت آن و همچمین وظایف شرکت تعاونی مطالب مبسوطی را ارائه کردند.

نورانی نیز با بیان اینکه زنبور عسل به دلیل جایگاه بسیار ویژه ای که دارد در زمره دامهای بزرگ دسته بندی شده و همچنین در سوره نحل نیز به اهمیت وجودی آن اشاره گردیده است به تاریخچه زنبور عسل اشاره نمود و در خصوص نژادهای مختلف زنبورعسل، شروع فصل زنبورداری، عوامل مهم در پرورش زنبور عسل، اهمیت اولین تغذیه بهاره، علل ازدیاد جمعیت زنبور عسل، روشهای معرفی ملکه به کندو، منابع تغذیه زنبور عسل، اقدامات لازم برای زمستان گذرانی، مهمترین بیماری های زنبورعسل، چگونگی تشخیص عسل مرغوب و .... توضیحات جامع و کاملی را بیان نمود و با زنبورداران به تبادل اطلاعات و تجربیات پرداخت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید