Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره فنی زیر بنایی جهاد کشاورزی مرودشت:

بیش از 300 هکتار از اراضی مرودشت تسطیح علمی شد

رئیس اداره فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از تسطیح و یکپارچه سازی 325 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان با اعتباری بالغ برهشت میلیارد ریال در سال جاری خبر داد.

بیش از 300 هکتار از اراضی مرودشت تسطیح علمی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی باصری گفت: ۸۵ درصد اعتبارات این طرح بلاعوض و تنها ۱۵ درصد به عنوان خودیاری کشاورزان است.

وی با بیان اینکه ناهمواری اراضی زراعی کاهش قابل ملاحظه بازده کاربرد آب در مزرعه را به دنبال دارد، تصریح کرد: با اجرای طرح تسطیح لیزری در هر هکتار سالانه حدود ۲ هزار و ۶۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

باصری افزود: استقبال کشاورزان از این طرح بسیار خوب بوده و تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی مرودشت تسطیح شده است.

به گفته وی، ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان قابلیت تسطیح دارند که در صورت تخصیص اعتبار در سال های آینده به زیر پوشش این طرح خواهند رفت.

این مقام مسئول یادآورشد: با یکپارچه سازی و تسطیح اراضی علاوه برافزایش بازده استفاده از نهاده‌ها به ویژه آب، افزایش تولید محصولات زراعی، کاهش مصرف انواع کود‌های شیمیایی و سموم کشاورزی را نیز به همراه دارد.

وی، عدم تخصیص به موقع اعتبارات دولتی را یکی از مهمترین موانع در اجرای تسطیح لیزری عنوان کرد و افزود: زمانی که زمین‌های کشاورزی در حالت آیش و آماده تسطیح است، اعتبارات دولتی به موقع در دسترس قرار نمی گیرد.

تسطیح لیزری از سال ۱۳۸۳ به منظور افزایش بهره وری منابع آب و خاک، حفاظت از خاک، ایجاد تعادل در منابع آب زیرزمینی و حفظ استاندارد سلامت محصولات کشاورزی در کشور آغاز شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید