Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه 700 تن بذر گواهی شده پنبه در شهرستان بشرویه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سالانه 700 تن بذر گواهی شده این نوع پنبه در شهرستان بشرویه تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز بذر استان به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌کنیم.

تولید سالانه 700 تن بذر گواهی شده پنبه در شهرستان بشرویه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، نخستین همایش ملی پنبه با هدف معرفی پتانسیل‌های بهره‌وری این محصول و ارائه آخرین یافته‌های ترویجی و علمی در زمینه کشت پنبه در استان خراسان جنوبی برگزار شد  و موضوعاتی چون بذر، تکنولوژی بذر، کاشت، داشت و برداشت از جمله محورهای این همایش بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در حاشیه این همایش با بیان اینکه بشرویه پنجمین قطب تولید پنبه در کشور است و میزبان همایش ملی پنبه با حضور ۴۰۰ میهمان از ۱۷ استان کشور بود، گفت: سالانه 700 تن بذر گواهی شده این نوع پنبه در شهرستان  بشرویه تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز بذر استان به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌کنیم.

غلامرضا قوسی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی هفت کارخانه در صنعت مرتبط با پنبه وجود دارد که از این تعداد تنها سه کارخانه فعال است مطرح کرد: محصول پنبه بیش از سایر محصولات کشاورزی اشتغالزایی دارد به گونه‌ای که هر هکتار پنبه بین 75 تا 95 روز اشتغالزایی برای هر فرد فعال در این حوزه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به مهمترین اهدف این همایش اظهار داشت: با انتقال آخرین یافته‌های علمی ترویجی کشاورزان می‌توانند برای افزایش سطح و نیز افزایش بهره‌وری و تولید گام بردارند.

وی با بیان اینکه در این همایش دو روزه که از روز گذشته آغاز به کار کرد 400 نفر از متخصصان و پژوهشگران، مدیران صنایع پنبه پاک کنی، نساجی، ریسندگی و سایر صنایع وابسته از 17 استان کشور حضور دارند افزود: باید تکنولوژی آموزشی جدید را وارد عرصه تولید کنیم و از این دانش‌هایی که از این همایش علمی به دست می‌آید بهترین بهره‌وری را داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: 8 کارگاه آموزشی برای کشاورزان، مدیران و تولیدکنندگان برگزار شد و از پارچه کرباس بشرویه که از لباس‌های مردمان این شهر در قدیم بوده و با پنبه بافته می‌شود رونمایی شد همچنین از تمبر اولین همایش ملی علمی ترویجی یافته‌های کاربردی پنبه با همکاری اداره کل پست استان نیز رونمایی شد.

قوسی افزود: در این همایش  دو رقم پنبه موتات و تابان که حاصل 14 سال تلاش مشترک سازمان تحقیقات کشاوری وا نرژی اتمی بود رونمایی شد.

در دومین روز از این همایش علاوه بر برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، شرکت کنندگان در این همایش در مزرعه حضور پیدا کرده و با برداشت مکانیزه و مقایسه ارقام آشنا شدند و نمایشگاه دستاوردها و محصولات وابسته به پنبه نیز با 26 غرفه از سه استان خراسان جنوبی، رضوی و شمالی برای بازدید علاقه‌مندان گشایش یافت.

پنبه محصول استراتژیک کشور است و از گذشته ایران اسلامی به عنوان کشورهای پیشتاز در تولید این محصول با ارزش شناخته شده بود.

الیاف پنبه خراسان جنوبی مرغوبیت بهتری در مقایسه با سایر استان‌ها دارد و یکی از ارقام اصلاح شده پنبه، بذر خرداد است که محصولی کم آب‌بر است.

خراسان جنوبی از لحاظ سطح زیرکشت و میزان تولید پنبه مقام پنجم را به خود اختصاص داده است و پیش بینی می‌شود امسال 17 هزار و 500 تن پنبه از اراضی زیرکشت برداشت شود که این میزان نسبت به سال قبل 10 تا 15 درصد رشد دارد.

شهرستان بشرویه به عنوان قطب کشاورزی خراسان جنوبی و رتبه دار کشوری در تولید پنبه و بذر رقم خرداد این محصول نیز از ضربات واردات محلوج پنبه آن هم با تعرفه صفر بی نصیب نماند و کشاورزان، دو کارخانه پنبه پاک کنی بشرویه و  صنایع وابسته به آن دچار خسارت شدند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید