Iranian Agriculture News Agency

۱۲ درصد از دام‌های سبک خراسان شمالی پلاک‌گذاری شدند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود، گفت: هم‌اکنون تنها ۱۲ درصد از دام‌های سبک استان پلاک‌گذاری شده‌اند.

 ۱۲ درصد از دام‌های سبک خراسان شمالی پلاک‌گذاری شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود، گفت: هم‌اکنون تنها ۱۲ درصد از دام‌های سبک استان پلاک‌گذاری شده‌اند.

محمد محمدزاده از تمامی دامداران استان خواست تا هرچه زودتر نسبت به پلاک گذاری اقدام کنند و افزود: تمامی پیش بینی ها و اقدامات لازم برای اجرای این طرح انجام شده است دامداران راحت می توانند نسبت به این امر اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۲۵۰ هزار راس از ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک استان پلاک گذاری و هویت دار شده است.

مهندس محمدزاده افزود: از مجموع دام های سبک استان یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس گوسفند و مابقی بز هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۶ درصد از دام سنگین تاکنون پلاک گذاری شده است گفت: همچنین در این استان ۸۱ هزار دام سنگین وجود دارد که تاکنون پنج هزار راس از این تعداد پلاک گذاری شده و کد ۱۵ رقمی دریافت کرده اند.

مهندس محمدزاده اظهار کرد: به ازای پلاک گذاری و بیمه هر راس دام سبک ۵۰ هزار ریال و به ازای هر راس دام سنگین ۵۶۰ هزار ریال وجه نقد از دامداران دریافت می شود.

وی با بیان اینکه  پلاک گذاری و بیمه برای شتر در این استان به صورت رایگان انجام می شود افزود: ۲ هزار و ۳۰۰ نفر شتر وجود دارد که تاکنون یک هزار و ۳۰۰ نفر پلاک گذاری و بیمه شده اند و مابقی در دست اقدام است.

مهندس محمدزاده اظهار داشت: افزون بر ۹۰ درصد دام های سبک و ۸۵ درصد دام های سنگین استان به صورت سنتی هستند که این امر موجب روند کند پلاک گذاری شده است.

وی همچنین علت استقبال کم رنگ دامداران از بیمه دامی را پایین بودن غرامت و روند سخت اداری در دریافت آن دانست و افزود: به ازای تلف شدن هر یک راس دام سبک چهار میلیون ریال غرامت پرداخت می شود این در حالی است که قیمت هر راس دام سه تا پنج برابر این میزان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: هرگونه نقل و انتقال دام بدون شناسنامه و حتی نگهداری آن قاچاق محسوب و برابر قانون با آن برخورد می‌شود.

وی گفت: علاوه بر شناسنامه دار کردن دام ها، بیمه دام نیز اجباری شده است که با اجرای این طرح همزمان انجام می شود.

وی اظهار داشت: تمامی اطلاعات مربوط به دام در خصوص نژاد دام، تاریخ تولد، جنسیت، کد گله، نام و شماره تلفن صاحب دام و موارد دیگر در این کد تعریف شده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: شناسنامه دار کردن دام علاوه بر صیانت از ذخایر ژنتیکی، سبب سهولت در ردیابی دام در نقل و انتقال و خرید و فروش ها می شود.

وی گفت: همچنین شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق دام خواهد شد، تمام دام ها در سامانه اصلاح نژاد دام کشور ثبت می شوند.

وی با بیان اینکه تمامی زیر ساخت ها و امکانات برای هویت دار کردن دام ها در این استان فراهم است افزود: با بخش های مختلف از جمله صندوق های بیمه، اتحادیه های دام داران و تعدادی از بخش های خصوص هماهنگی برای اجرا این طرح انجام شده و پلاک نیز به اندازه وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید