Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جها دکشاورزی استان اردبیل در تشریح نتایج سفر

افتتاح همزمان و آغاز عملیات اجرایی ۸۷ پروژه زیربنایی و تولیدی

87 پروژه زیربنایی و تولیدی بخش کشاورزی استان اردبیل با فرمان رئیس‌جمهور و توسط سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و نماینده ویژه ایشان از طریق ویدئو کنفرانس بطور مستقیم که در شمال استان در یکی از پروژه های قابل افتتاح مستقر شده بود به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

افتتاح همزمان و آغاز عملیات اجرایی ۸۷ پروژه زیربنایی و تولیدی

 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، خلیل نیکشاد در تشریح نتایج سفر ریاست محترم جمهوربه استان  با اعلام این خبر  افزود: 87 پروژه زیربنایی و تولیدی بخش کشاورزی استان اردبیل با فرمان رئیس جمهور و توسط سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و نماینده ویژه ایشان از طریق ویدئو کنفرانس بطور مستقیم که در شمال استان در یکی از پروژه های قابل افتتاح مستقر شده بود به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

نیکشاد در مراسم افتتاح همزمان این پروژه ها که به صورت ویدئو کنفرانس در پارس آباد برگزار شد، اظهار کرد: این استان با بهره گیری از ظرفیت‌های خدادادی و کشاورزان و متخصصین هوشمند خود نقش بی بدیلی در کشاورزی کشور دارد از جمله هم اکنون ۱۰۰ درصد بذور سورگوم و چغندرقند داخلی، ۸۰ درصد بذر هیبرید ذرت کشور و با استفاده از فناوری کشت بافت بیش از ۲.۵ میلیون عدد غده مینی تیوبر سیب زمینی به منظور هسته اولیه تولید بذر این محصول و همچنین تولید بذر هیبرید چندین رقم کلزای زمستانه موفق به تولید بذر استاندارد شده اند. ضمنا با فعالیت متخصصان شرکت دانش بنیان خصوصی و حمایت خاص دولت از سال ل ۹۲ کار اصلاح و معرفی ارقام گندم آبی و دیم با نیاز آبی کمتر را آغاز که موفق به اصلاح و تولید و معرفی چندین رقم گندم متحمل به کم آبی، مقاوم به تنش‌های خشکی برای مناطق دیم و اقلیم سرد شده اند که تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد و صرفه جویی در یک الی دو نوبت آبیاری دارد.

نیکشاد در تشریح جزئیات حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و نماینده ویژه رئیس جمهور در شمال استان گفت: تعدادی از طرح‌های تولیدی و صنایع تبدیلی با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزیافتتاح و یا با کلنگ زنی عملیات اجرایی طرح‌های تعیین شده آغاز شد و همچنین وی در مدت دو روز سفر خود در شورای اداری شهرستان‌های بیله سوار و اصلاندوز حضور یافته و برنامه های تنظیمی با حضور ایشان اجرا شد.

وی ادامه داد: در این سفر تعداد ۸۷ طرح زیربنایی و تولیدی در زیر بخش های آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، گلخانه، دام و طیور، منابع طبیعی، آبخیزداری و عشایری با اعتبار ۳۱۹۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و اعتبارات دولتی با اشتغالزایی نزدیک به ۷ هزار نفر به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنان آغاز می شوند.

نیکشاد بیان کرد: بهره برداری از ۹۴۵۰ هکتار طرح شبکه آبیاری و زهکشی فرعی پایاب سد خداآفرین با اعتبار ۳۲۱ میلیارد تومان اشتغال زایی ۱۸۰۰ نفر و افزایش انواع محصولات کشاورزی به میزان ۲۲۰ هزار تن آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح احداث شبکه آبیاری و زهکشی فرعی در این استان با حجم عملیات ۴۲ هزار و ۴۳۵ هکتار از محل منابع صندوق توسعه ملی مصوب شده که تا کنون ۳۷ هزار هکتار از شبکه های مذکور اتمام و ۵ هزار و ۳۸۰ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد در دست اجرا است که در صورت اتمام عملیات تامین آب و اجرای خطوط اصلی توسط وزارت نیرو قابل بهره برداری خواهد بود.

این مقام مسئول افزود:  بهره برداری از ۳۱۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی تجهیز شده به سیستم های نوین آبیاری با اعتبار ۳۸ میلیارد تومان آغاز می شود.

وی یادآور شد: از اول انقلاب تا سال ۹۲ در این استان حدود ۱۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است و از سال ۹۳ تاکنون ۱۲ هزار هکتار که با احتساب سیستم نوین اجرا شده در‌ آبخور شبکه های مدرن خداآفرین این رقم به ۶۵ هزار هکتار رسیده است و تقریبا ۳۰۰ درصد رشد داشته‌ایم.

نیکشاد  گفت: از دو پروژه مجتمع گلخانه ای در سطح ۱۷ هکتار با اعتبار ۶۱ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۱۷۰ نفر ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۰ هزار تن متناسب به نوع محصول انواع سبزی و صیفی بهره برداری می شود.

وی افزود: در این سفر عملیات اجرایی ۳۵۰ هکتار توسعه واحدهای گلخانه‌ای در قالب فاز اول شهرک کشاورزی ۱۶۰۰ هکتاری با اعتبار ۱۴۷۰ میلیارد تومان و ایجاد ظرفیت شغلی ۲۹۲۰ نفر با مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

وی افزود: بر اساس نتایج مطالعات آمایش در این استان بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه مستعد ایجاد شهرک کشاورزی شناسایی شده است که مورد اقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری قرار گرفته اما حمایت و توجه دولت در تامین منابع اعتباری زیرساخت‌ها و همکاری وزارتخانه های نیرو و نفت در تامین انرژی مورد نیاز برای توسعه شتابان این برنامه مورد انتظار است.

وی گفت: ۷ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرمایه‌گذاری ۱۹ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۲۵ نفر با ظرفیت جذب و فراوری مواد خام کشاورزی به میزان ۶۰۰ هزار تن به بهره‌برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: عملیات اجرایی ۳ مجتمع دام سبک بر مبنای تولید و اصلاح بز با نژادهای سانن و آلپاین و گوسفند رامنی، سافولک، رومن با ظرفیت ۳۵ هزار راس دام مولد و سرمایه گذاری ۵۴۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۸۸۰ نفر آغاز می‌شود که در افزایش خود اتکایی گوشت قرمز و شیر نقش بسیار مهمی را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: افتتاح 18 پروژه آبخیز داری و آبخوان داری  از محل صندوق توسعه ملی در استان با اعتبار 130 هزار و 683 میلیون ریال از طرحهای اداره کل منابع طبیعی استان بود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی ۲ طرح کارخانه روغن کشی گیاهی به عنوان یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی کشور در راستای تکمیل زنجیره صنعتی خوداتکایی کشور در تولید روغن گیاهی با ظرفیت ۵۳۰۰۰ تن سرمایه‌گذاری ۱۲۸ میلیارد تومان و ایجاد فرصت اشتغال جدید به تعداد ۳۲۴ نفر در شهرستان اردبیل و پارس آباد آغاز می شود.

وی ادامه داد: پروژه‌ای که هم‌اکنون خدمت حضرتعالی گزارش می شود طرح شبکه آبیاری زهکشی فرعی دشت فتحعلی که بخشی از طرح ۹۴۵۰ هکتاری آماده بهره برداری با مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار و اعتبار ۷۸ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۶۰۰ نفر از محل منابع صندوق توسعه ملی اجرا شده است. در صورتی که اجازه بفرمایید این پروژه همزمان با سایر پروژه ها در سطح استان افتتاح و عملیات اجرایی آنها آغاز شوند.

سپس با فرمان رئیس جمهور، ۸۷ پروژه زیربنایی و تولیدی بخش کشاورزی استان اردبیل به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید