Iranian Agriculture News Agency

آبیاری نوین در ۴ هزار هکتار زمین استان بوشهر اجرا می‌شود

مدیرآب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز می‌شود.

آبیاری نوین در ۴ هزار هکتار زمین استان بوشهر اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، مسعود خوارزمی افزود: براساس برنامه پیش‌بینی شده تا پایان آذرماه امسال یکهزار و ۶۱۸ هکتار انجام شد و ۹۲۳ هکتار نیز در دست اجراست که باید تا پایان سال زراعی جاری اجرا شود.

وی بیان کرد: دشتستان، دشتی و تنگستان از جمله شهرستان‌هایی است که در زمینه تجهیز زمین‌های کشاورزی خود به سیستم آبیاری تحت فشار در سال جاری اقدام کردند.

خوارزمی نیا اضافه کرد: امسال برای اجرای این طرح‌ها ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان در نظر گرفته شده‌است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: بیش از ۸۶ هزار هکتار وسعت زمین‌های کشاورزی آبی استان بوشهر است که تاکنون ۳۵هزار و ۲۹۷ هکتار از این زمین‌ها و باغ‌ها به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌است که از این میزان هفت هزار هکتار باغی و ۲۸ هزار هکتار زراعی است.

وی یادآور شد: براساس اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در استان بوشهر در زمان حاضر ۴۸ درصد از این زمین‌ها مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است که رقم خوبی در کشور به شمار می‌رود.

خوارزمی نیا اظهار داشت: شهرستان‌های دشتستان با ۱۱هزار و ۷۶۱ هکتار، دشتی ۹هزار و ۴۱۸، دیر هفت هزار و ۴۰ هکتار و تنگستان یکهزار و ۸۶۹ بیشترین سهمیه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را در استان بوشهر به خود اختصاص داده‌اند.

وی در باره برقی کردن چاه‌های کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر برقی کردن چاه‌های کشاورزی از مهمترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی است که براساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت بهینه سازی مصرف انرژی و شرکت توانیر متعهد هستند در مدت سه سال ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی را در کشور برق‌دار کنند.

خوارزمی‌نیا اضافه کرد: دراین ارتباط سه هزار و ۶۲۱ حلقه چاه کشاورزی در استان بوشهر واجد شرایط برق‌دار شدن است که از این شمار امسال براساس هماهنگی انجام شده با شرکت توزیع نیروی برق استان ۳۶۹ حلقه چاه برای برقدار شدن معرفی شده‌است.

وی یادآور شد: یکی از منابع آبی استان بوشهر سفره‌های زیرزمینی هستند که در زمان حاضر ۱۳هزار و ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در این استان وجود دارد که از این شمار هشت و ۱۲۲ حلقه مجاز است و یکهزار و ۶۰۰ حلقه از آنها برق دارند و پنج هزار و ۴۷۸ حلقه غیرمجاز است.

خوارزمی نیا گفت: همچنین در زمان حاضر ۱۵۷ دهنه چشمه و ۱۴۶ رشته قنات نیز در استان بوشهر دایر است.

وی آبهای سطحی را از جمله دیگر منابع آبی استان بوشهر عنوان کرد و اضافه کرد: دالکی، شاپور، حله و باهوش از جمله رودخانه‌هایی هستند که به‌عنوان منبع آبی استفاده و روی آنها ابنیه، تاسیسات آبی و بند انحرافی احداث شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۳۴ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال میزان اعتبار ابلاغی از محل اعتبارات استانی است که برای اصلاح شیوه آبیاری نخیلات، احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری، مرمت و لایروبی قنات‌ها و احداث جاده‌های بین مزارع  هزینه می‌شود.

خوارزمی نیا با اشاره به اجرای طرح نخلستان ( اصلاح شیوه آبیاری نخیلات) اظهار داشت: این طرح در ۳۴هزار و ۲۵۰ هکتار از باغ‌های دشتستان اجرا که در مرحله نخست اجرای آن ۱۰هزار و ۱۰۰ هکتار (شامل ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری بخش سعدآباد و هفت هزار و ۷۰۰ هکتاری آبپخش و کلل )  به مرحله اجرا رسیده و در تفاهم‌نامه‌ای با استانداری، سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و نیرو باید اجرا شود.

وی گفت: تاکنون مطالعه و طراحی و شروع عملیات اجرایی ۲هزار و ۲۰۰ هکتاری سعدآباد با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد به عنوان بزرگترین طرح کشور که برای اولین بار در این سطح با لوله یو پی وی سی در دست اجراست.

خوارزمی‌نیا ادامه داد: همچنین از طرح هفت هزار و ۷۰۰ هکتاری نخیلات آبپخش و کلل نیز در فاز نخست سه هزار و ۱۶۰ هکتار وارد فاز شده اجرایی و در حال تجهیز کارگاه است و به صورت پایلوت در سطح ۱۷۰ هکتار نخیلات آبپخش به اجرا درآمده‌است.

وی بیان کرد: همچنین از محل اعتبارات ملی نیز امسال هشت میلیارد و ۴۶۲ میلیون ریال برای احیا و لایروبی چهار رشته قنات در دشتستان، دشتی، جم و دیر،، اجرای عملیات آب و خاک تعاونی تولید( احداث ۳.۵ هکتار جاده بین مزارع در دشتی و دشتستان، تجهیز و نوسازی زیرسدهای مخزنی و ساختمان‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوضه موند) اجرا می‌شود.

خوارزمی نیا یادآور شد: همچنین انجام مطالعات اصلاح شیوه آبیاری شبکه شبانکاره در سطح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار، انجام مطالعات اصلاح شیوه آبیاری نخیلات آبپخش هفت هزار و ۸۰۰ هکتار، مرحله اول و دوم زهکشی اراضی راهدار رود حله جنوبی در سطح ۴۰۰ هکتار مطالعات اجتماعی طرح سه هزارو ۱۶۰ هکتاری آبپخش، مطالعات اجتماعی طرح ۲هزار و ۵۰۰ هکتاری شبانکاره، مطالعات اجتماعی ۲هزا رو ۴۰۰ هکتاری سعدآباد با سه میلیارد و ۷۹۷ میلیون ریال اعتبار امسال اجرا می‌شود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید