Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب:

میناب، رتبه اول تولید میگو در کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب در جمع خبرنگاران گفت: پروژه آبیاری دشت میناب از شاخص‌ترین پروژه های دهه اخیر است.

میناب، رتبه اول تولید میگو در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان هرمزگان، عباس مویدی با اشاره به اینکه یکی از شاخص ترین پروژه ها در دهه های گذشته، پروژه آبیاری دشت میناب بوده است، اظهار کرد: ۳هزار و 700 هکتار از اراضی دشت مرکزی میناب به سیستم نوین آبیاری مجهز بوده که ۸۵ درصد بهره‌وری آب را به دنبال دارد.

وی اولویت وزارت جهاد کشاورزی را تأمین امنیت غذایی اعلام داشت و افزود: بهره وری در حفظ منابع و تولیدات را در دستور کار داشته به طوری که تا سال ۱۳۹۶ قریب به 1/5هکتار از اراضی شهرستان میناب زیر کشت گلخانه ای بوده است اما در حال حاضربا توجه به منابع اعتباری تبصره 18 ، اشتغال پایدار روستایی و صندوق توسعه ملی 109/2هکتار در قالب 30 پرونده با مبلغ 195 میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی شدند  که 75 هکتار در حال احداث بوده  و 20 هکتار آن نیز آماده بهره برداری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب به بزرگترین واحد گلخانه شهرستان میناب اشاره کرد و افزود: بزرگترین واحد گلخانه شهرستان میناب 20 هکتار بوده که عملیات احداث این واحد گلخانه در چاه شریف آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۹ واحدصنعتی با تولید ۳۸۰ تن در شهرستان میناب در حال بهره‌برداری می باشند، تصریح کرد: مجوز احداث تعداد ۹۵ واحد صنعتی با تولید بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن نیز صادر شده است.

مویدی با بیان اینکه شهرستان میناب با سطح اراضی ۴۵ هزار هکتار به عنوان قطب کشاورزی استان هرمزگان لقب گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های این منطقه تولید محصول خارج از فصل در دو بخش باغی و زارعی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب همچنین در ادامه به رتبه اول تولید میگو کشورکه معادل ۱۶ هزار تن در سال بوده و به این  شهرستان اختصاص دارد اشاره و بیان داشت: تولید محصولات شیلاتی شهرستان میناب نیز 17 هزار تن در سال است.

عباس مویدی افزود: اراضی زارعی شهرستان میناب ۴۱ هزار هکتار با تولید سالیانه بیش از ۴۴۸ هزار تن محصول و اراضی باغی این شهرستان ۲۲ هزار هکتار با تولید سالیانه ۱۵۷ هزار تن محصول می باشد.

وی با بیان اینکه آمارها حکایت از اهمیت بخش کشاورزی شهرستان میناب دارد، خاطرنشان ساخت: شهرستان میناب جمعیتی بالغ بر ۲۳۵ هزار و 705 نفر را داراست که بیش از ۱۶۶ هزار نفر ساکن ۲۸۵ روستا این شهرستان هستند.

این مسوول همچنین ادامه داد: شهرستان میناب در تولید محصولات خرما، انبه، گوجه فرنگی، هندوانه و خیار سبز رتبه اول در کشور و در تولید لیمو، کنار و به رتبه دوم کشور و در خصوص تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم به دلیل اقلیم منطقه رتبه سوم را دارد.

وی با اشاره به طرح های صنایع در این شهرستان اظهار داشت: تاکنون 21 طرح مربوط به صنایع با مبلغ 95 میلیارد تومان به بانک معرفی شده  که برای یک هزار و 740 نفر اشتغال ایجاد می کند.

این مسوول به صنعت مرغدارای در شهرستان میناب اشاره کرد و افزود: این شهرستان 48 واحد مرغداری داشته که به طور متوسط 300 هزار قطعه به صورت ماهانه جوجه ریزی داشته و تولید مرغ به صورت سالیانه دارد.

مویدی با بیان اینکه این شهرستان به عنوان دومین شهرستان استان هرمزگان با مساحتی بالغ بر 5 هزار و 393 کیلومتر مربع بوده که 4/7 درصد استان را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: شهرستان میناب تولیدات محصول زراعی و باغی آن با هم برابری می کند.

گفتنی است؛ طرح 12 هزار هکتاری احیاء دشت میناب که 3700 هکتار در دشت شمالی میناب جهت آبیاری نوین بوده و 8 هزار هکتاری آن مربوط به اصلاح ونوسازی باغات از شاخص ترین پروژه های این شهرستان است.

انتهای پیام/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید