Iranian Agriculture News Agency

امنیت ملی برابر با امنیت غذایی به اضافه امنیت دفاعی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: امنیت ملی برابر با امنیت غذایی به اضافه امنیت دفاعی است.

امنیت ملی برابر با امنیت غذایی به اضافه امنیت دفاعی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان که با حضور سرهنگ پاسدار باقر دهقان زاده مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه عاشورا و سرهنگ مسلم اورنگی رئیس مرکز اندیشه ورزی و راهبردی سپاه عاشورا و جانشین رئیس ستاد راهبری اقشار و متخصصین سپاه عاشورا برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: امنیت غذایی یک موضوع مهم و فوق العاده حائز اهمیت است.

وی با اشاره به محصولات قالب کشاورزی استان اعم از گندم، جو، کلزا و جو، ادامه داد: محصول گندم قوت قالب کشور را شامل می شود، تمام کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه یافته و مدرن و کشورهای در حال توسعه، تمام تلاش خود را صرف این امر می نمایند که گندم مورد نیاز خود را در داخل کشورشان تولید نمایند تا در صورت اعمال فشارهای سیاسی، بتوانند استقلال غذایی و حاکمیتی خود را در مقابل این فشارها حفظ کنند.

فتحی با ابراز خرسندی از این موضوع که کشور برای پنجمین سال متوالی در تولید گندم به خودکفایی رسیده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی و میزان بارندگی در سطح استان و میانگین تولید گندم توسط کشاورزان شاخص و عادی که تفاوت زیادی با یکدیگر دارند، بایستی با بهنژادی و بهزراعی که شامل عوامل موثری منجمله ژنتیک، نحوه کاشت و تغذیه مناسب می باشد افزایش تولید در واحد سطح ارتقاء یابد تا خودکفایی کشور در امر تولید گندم خدشه دار نشود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه ترکیب سنی و تحصیلی کشاورزان استان نامتقارن می باشد، بر آموزش کشاورزان، ترویج و انتقال یافته های نوین کشاورزی به بهره برداران این بخش تاکید کرد.

وی با یادآوری این موضوع که بذور اصلاح شده 20 الی 30 درصد در افزایش تولید نقش مستقیم دارند، تصریح کرد: کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی باید تشویق و ترغیب شوند تا از بذرهای اصلاح شده و ارتقاء یافته در راستای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کنند.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما نیازمند یک سری کارشناسان و کاربران زبده کشاورزی هستیم تا با حضور در جوامع روستائی، آموزش های لازم در خصوص استفاده بهینه از کودهای مناسب در زمان مشخص را به کشاورزان ارائه دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: وظیفه اصلی سازمان جهادکشاورزی استان، تامین امنیت غذایی از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح است.  

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه عاشورا نیز با بیان اینکه طرح بسیج همگام با کشاورز توفیق بسیار ارزشمندی است و می تواند زمینه تحولات زیادی را در کشور و استان ایجاد کند افزود: طرح بسیج همگام با کشاورز با برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی به دنبال علمی کردن کشاورزی است.

سرهنگ پاسدار باقر دهقان زاده با بیان اینکه طرح ملی بسیج همگام با کشاورز با استفاده از مربیان بسیجی به شکل جهادی اجرا می شود ادامه داد: پنج محصول اولویت دار در طرح بسیج همگام با کشاورز تعیین شده است و برای آذربایجان شرقی چهار محصول گندم، جو ، کلزا  و ذرت در نظر گرفته شده است.   

وی با بیان اینکه امیدواریم با طرح اعتلای «بسیج همگام با کشاورز» افق و آینده روشنی در انتظار کشاورزی کشور باشد چراکه این طرح می‌خواهد همان حرکت انقلابی اوایل انقلاب را دنبال کند ادامه داد: بسیج در جهاد اقتصادی و بحث کشاورزی در کنار سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  است و طرح اعتلای بسیج همگام با کشاورز یکی از هشت طرح اعتلای بسیج است که در روستاهای آذربایجان شرقی اجرا خواهد شد و نقش بسیج تصدی گری نیست و می‌خواهد به دولت در کشاورزی کمک کند. ما باید به استقلال کامل در کشاورزی و محصولات غذایی برسیم.                                          

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید