Iranian Agriculture News Agency

یزد رتبه هفتم تولید زعفران در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد: زعفران تولیدی استان به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است.

یزد رتبه هفتم تولید زعفران در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سجادی‌پور با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۶۰ کیلوگرم زعفران در استان تولید می‌شود، افزود: امسال با افزایش ۱۰۴ هکتار به مجموع زیرکشت، سطح زیرکشت آن به ۸۵۰ هکتار افزایش می‌یابد و میزان برداشت این محصول به حدود سه هزار کیلوگرم افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در هر هکتار از مزارع زعفران حدود ۲۵ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول در استان در شهرستان‌های بهاباد، بافق، مهریز و ابرکوه قرار دارد که بهاباد با ۴۰۰ هکتار بیشترین سطح زیرکشت این گیاه را داراست ، و از هر هکتار آن ۵.۵ کیلوگرم محصول خشک برداشت می‌شود.

سجادی‌پور زعفران را محصول ارزآور و کم‌آبخواهی دانست که به دنبال تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر، توجه کشاورزان زیادی در استان به این محصول ارزشمند جلب شده است.

کاشت زعفران در ماه های مرداد تا مهر انجام می شود و در آب و هوای معتدل با توجه و دقت خاصی صورت میگیرد،  این گیاه گرمسیری در نقاطی که تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، رشد خوبی دارد اما ممکن است در همه شرایط اینگونه نباشد. 

به کشاورزانی که راغب به کاشت محصولات دارویی و کم آبخواه مانند زعفران باشند، تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت پرداخت می‌شود تا بتوان علاوه بر کشت این گیاهان در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید