Iranian Agriculture News Agency

موافقت وزارت جهاد برای بیمه گل نرگس

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در سومین جشن شکرگزاری برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف گفت: مجموعه جهاد کشاورزی استان و معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بعد از ۲ سال پیگیری و مکاتبه با بیمه گل نرگس موافقت کرد.

موافقت وزارت جهاد برای بیمه گل نرگس

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مهدی عصمتی‌پور روز چهارشنبه افزود: یکی از دغدغه‌های مهم بهره‌برداران گل نرگس در استان به ویژه شهرستان خوسف موضوع بیمه محصول بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، وزارت جهاد کشاورزی با آن موافقت کرد.

وی با بیان اینکه بیمه گل نرگس کشور از شهرستان خوسف رقم می‌خورد اظهار کرد: از سال آینده باغات گل نرگس استان خراسان جنوبی بیمه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیمه را از دستاوردهای برگزاری جشن شکرگزاری برداشت این محصول ذکر کرد و گفت: همچنین قیمت گل نرگس در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

وی از احداث مزرعه تحقیقاتی چهار رقم گل نرگس در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس را در کشور دارد.

عصمتی پور با بیان اینکه سطح زیرکشت باغات نرگس استان از ۲۲ هکتار به ۳۷.۵ هکتار افزایش یافته است گفت: امسال ۲۰ میلیون شاخه گل نرگس با درآمد ۱۰ میلیارد تومان از شهرستان خوسف برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به طور متوسط در هر هکتار ۵۵۰ شاخه گل نرگس و در هر مترمربع ۵۰ تا ۵۵ شاخه گل برداشت می‌شود که اگر به ۸۵ شاخه در مترمربع افزایش یابد بزرگترین خدمت را در حق کشاورزان این منطقه کرده‌ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر لزوم توسعه محصولات کم‌آب بر در استان تاکید کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد شهرستان خوسف پنبه مله است اما برخی نسبت به کشت این محصول در استان گلایه دارند در حالی که کشت نشایی پنبه در استان در حال افزایش است.

وی افزود: افزایش سطح کشت در اولویت جهاد کشاورزی نیست اما با کشت نشایی عملکرد محصول در واحد سطح افزایش می‌یابد در حالی که مصرف آب نیز روند کاهشی دارد.

عصمتی پور تاکید کرد: اشتغالزایی گل نرگس بسیار بالا است در حالیکه مصرف آب آن پایین است در نتیجه باید همه دست در دست دهیم تا میزان عملکرد و برداشت گل در منطقه افزایش یابد.

وی گفت: امروز تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه کارهای تحقیقاتی، تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ با کارمزد هفت درصد و بازدپرداخت پنج ساله نیز منعقد می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی بیان کرد: در انجمن نرگس کاران کشور موضوع فراوری گل نرگس نیز در حال پیگیری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید