Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی فارس؛

سطح کاشت کلزا در فارس افزایش یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به پایان کاشت کلزا در این استان گفت: کشت گیاه روغنی کلزا در استان فارس به 16 هزار و پانصد هکتار رسید که نسبت به سال گذشته ۲۵۰۰ هکتار افزایش نشان می دهد.

سطح کاشت کلزا در فارس افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، حسین پژمان افزود: انتظار می رود با بهبود عملیات به زراعی از جمله تامین بذور اصلاح شده خاص اقلیم های مختلف استان، بستر سازی مناسب، توسعه کشت روی پشته، کاربرد علف کش های اختصاصی، تامین به موقع انواع  کود و تغذیه بهینه مزارع کلزا و مبارزه با آفات آن میزان عملکرد در هکتار به متوسط ۲۲۵۰ کیلوگرم برسد.

به گفته وی، پیش بینی می شود در فصل برداشت آتی بیش از 37 هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع فارس برداشت و روانه کارخانه های روغن شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: تلاش برای افزایش سطح عملیات به زراعی، بهبود شرایط بیمه مزارع کلزا و پرداخت تسهیلات به کلزا کاران از عواملی هستند که در افزایش استقبال کشاورزان برای کشت کلزا به ویژه در مناطق جنوبی استان موثر بوده است.

 وی، برگزاری کارگاه های آموزشی و تماس چهره به چهره کارشناسان با کشاورزان و ارائه توصیه های فنی را نیز در افزایش کشت کلزا موثر دانست و بیان کرد: قریب به ۵۵۰۰ نفر از بهره برداران  کلزا در کلاس های آموزشی شرکت کرده اند.

او توضیح داد: در سال گذشته کمبود نهاده ها به ویژه  کمبود بذر هیبرید و اصلاح شده در کاهش سطح کشت موثر بود ولی در سال جاری با تامین به موقع بذور ارقام مختلف کلزا به مقدار 130 تن نگرانی های سال گذشته مرتفع شد ضمن اینکه ارقام مورد درخواست کشاورزان در اختیار آنها قرار گرفت.

 پژمان به دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در کشت سال جاری مانند کاهش میزان بذر مصرفی در هکتار و کاهش هزینه های تولید اشاره کرد و گفت: میزان بذر مصرفی از ۱۵تا۲۰ کیلوگر در فصل زراعی 96-95 به حدود چهار تا هشت کیلوگرم و میانگین پنج و نیم کیلوگرم در هکتار طی فصل جاری رسیده است که این‌ صرفه جویی با توجه به وارداتی بودن بخش قابل توجهی از بذور کلزا دستاورد بزرگی است. 

 کاشت 50 هزار هکتار کلزا برنامه ریزی می شود 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر سیاست وزارت جهاد کشاورزی در کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی و اختصاص حدود ۲۰ درصد از سطح کشت گندم به کشت کلزا اظهار کرد: سطح کلزا در استان فارس باید به بیش از ۵۰ هزار هکتار برسد که برای دستیابی به آن در کنار اقدامات اقتصادی مانند تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی،  پرداخت به موقع وجه کلزای تحویلی به دولت، پرداخت تسهیلات کم بهره، اقدامات  فنی نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا میزان عملکرد در هکتار به بیش از ۴ تن در هکتار برسد.

به گفته وی، چنین پتانسیل تولیدی در اغلب مناطق استان وجود دارد و افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید می تواند به توسعه سریع کلزا در استان کمک قابل توجه نماید. 

پژمان ترویج کشت دیم کلزا در تعدادی از شهرستان ها از جمله رستم، ممسنی، کازرون و فیروزآباد را از دیگر اقدامات موثر در سال جاری دانست و بیان کرد: حدود ۶۰۰ هکتار کلزا بصورت دیم کشت شده است.

این مقام مسئول خسارت عوامل غیر مترقبه از جمله سیل و سرما زدگی برای کشت کلزا را یادآورشد و توصیه کرد: کشاورزان با مراجعه به دفاتر شرکت های خدمات بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بیمه نمودن محصول خود اقدام نمایند.

 به اعتقاد او استقبال کشاورزان از بیمه محصول کلزا نسبت به سنوات قبل روند رو  به رشدی داشته و تاکنون ۵۰۰۰ هکتار از این مزارع بیمه شده است.

مبارزه به موقع با علفهای هرز با مشورت گرفتن از کارشناسان پهنه های کشاورزی، مبارزه با آفات به ویژه شته مومی و تغذیه بهینه با کاربرد کودهای اوره و سولفات آمونیم ʺدر مرحله غنچه دهیʺ در افزایش محصول و کیفیت دانه بسیار موثر است و می تواند تا یک تن محصول را افزایش دهد، مصرف دو مرحله قارچکش به منظور جلوگیری از خسارت عوامل بیماری زا نیز در داشت کلزا حائز اهمیت است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید