Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

تامین و تولید ۲۵درصد گوشت مصرفی کشور توسط عشایر

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: عشایر در حوزه اقتصادی با در اختیار داشتن ۲۸درصد دام سبک و ۴درصد دام‌سنگین کشور قادر به تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور، تولید ۳۵ درصد صنایع دستی کشور و عرضه سالانه ۹ونیم میلیون راس دام به بازار مصرف هستند.

تامین و تولید ۲۵درصد گوشت مصرفی کشور توسط عشایر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، علی درجانی، شامگاه سه‌شنبه در دومین جلسه شورای عشایری گیلان در سالن شهید انصاری استانداری گیلان با بیان اینکه گیلان استانی پیشرو در امر اقتصاد و تولید محصولات کشاورزی است اظهار کرد: استان گیلان با کمتر از یک درصد وسعت کشور، تولید ۳ونیم درصد از تولیدات محصولات کشاورزی را برعهده دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به توانمندی های جامعه عشایر کشور گفت: عشایر دارای سوابق درخشان سیاسی، اجتماعی در دفاع از کشور، انطباق و سازگاری با محیط زیست ‌و...  را دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷ جمعیت عشایر استان گیلان ۶۱۹هزار خانوار و دارای ۵۳۴۷۰ راس دام اعلام شده است افزود: استان گیلان محل استقرار ۱۵طایفه است که ۱۱طایفه در تالش، چهار طایفه در رودبار و۳۵تیره در دوره ییلاقی است.

درجانی با اشاره به وضعیت اقتصادی عشایر استان گفت: عشایر در حوزه اقتصادی با در اختیار داشتن ۲۸درصد دام سبک و ۴درصد دام‌سنگین کشور قادر به تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور، تولید ۳۵ درصد صنایع دستی کشور و عرضه سالانه ۹ونیم میلیون راس دام به بازار مصرف هستند.

وی با بیان اینکه درآمد ناخالص سالانه عشایر استان گیلان ۱۴۸۰میلیارد ریال است افزود: درآمد ناخالص تولیدات دامی جامعه عشایر هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال است و سالیانه مقدار ۳۴۰۰تن گوشت قرمز به ارزش ۱۱۹۰میلیارد ریال، ۶۳۴۰تن فرآورده‌های لبنی به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال، ۷۶۰ تن پشم و کرک و در حوزه صنایع دستی به ارزش ۷۰ میلیارد ریال اقدام به تولید می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه هر خانوار شاغل عشایری حدود ۷ شغل از جامعه خود را پشتیبانی می کند گفت: بیشترین جمعیت عشایری و روستایی در شهرستان تالش و کمترین در شهرستان صومعه سرا است.

درجانی ادامه داد: اجرای طرح بیمه اجباری دام سبک عشایر تا کنون برای ۱۶هزار راس انجام شده است و پرداخت تسهیلات از محل بند ب ماده ۵۲ صندوق توسعه ملی مبلغ ۲۵ میلیارد ریال بخشی از اقدامات حمایتی در راستای توانمندی‌های عشایر استان گیلان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید