Iranian Agriculture News Agency

مدیریت کاهش تولید پسماندهای کشاورزی در راستای تحقق توسعه پایدار

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: با بکاربردن روشهای مناسب مدیریتی درجهت کاهش تولید پسماندهای کشاورزی، ضمن افزایش بهروری، خسارت وارده به منابع پایه کاهش می یابد و از جنبه دیگر گامی مهم در راستای رسیدن به اهداف توسعه پایدار و حفظ محیط زیست برداشته می شود.

مدیریت کاهش تولید پسماندهای کشاورزی در راستای تحقق توسعه پایدار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی، جلسه کارگروه تخصصی پسماند کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با حضور جمعی از مسئولین استانی و کارشناسان ذی ربط برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در جلسه کارگروه تخصصی پسماند کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی که با حضور جمعی از مسئولین استانی و کارشناس ذی ربط برگزار شد پیشنهاد نمود: برای مدیریت پسماند های کشاورزی و رسیدن به یک راهکار اصولی که به محیط زیست آسیب نرسد باید اعضای کارگروه مشخص و به صورت ثابت در جلسات شرکت کنند.

زاهدی افزود: با بکاربردن روشهای مناسب مدیریتی درجهت کاهش تولید پسماندهای کشاورزی، ضمن افزایش بهروری، خسارت وارده به منابع پایه کاهش می یابد و از جنبه دیگر گامی مهم در راستای رسیدن به اهداف توسعه پایدار و حفظ محیط زیست برداشته می شود.

وی گفت: وجود پسماندهای کشاورزی نظیر مواد و محصولات غیر قابل استفاده آلوده به سموم و کودهای شیمیایی، ظروف خالی سموم و کودهای شیمیایی، پسماند دامپزشکی، پسماند پلاستیک، نایلون‌ها و لوله‌های پلاستیکی که برای آبیاری مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرند، سلامت خاک، آب و گیاه را تهدید کرده و مدیریت و امحای آنها بسیار مهم است.

زاهدی تاکید کرد: تقریباً تمام کشت هندوانه با استفاده از پلاستیک خارج از اراضی تحت شرب چاه و در زمینهای دیم و بیشتر توسط افراد غیربومی صورت می گیرد که بایستی با استفاده از اهرم های قانونی جلوی آن گرفته شود.

عظیمی مدیر محیط زیست شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی نیز با اشاره به ماده ۲۷ قانون توزیع عادلانه آب گفت: نباید با استفاده از تمام ظرفیت کارگروه کاری کنیم که انتقال آب اتفاق نیافتد و اگر اتفاق افتاد آلودگی خاک فراموش نشود.

وی اضافه کرد: شناسایی اراضی تحت شرب  برای شرکت سهامی آب ممکن نیست مگر در مواردی که استعلام انجام شده و سازمان نظام مهندسی کشاورزی در این مورد بررسی کرده باشد.

شمسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اراک نیز دراین جلسه گفت: تعیین سطوح تحت شرب چاه به دلایل مختلف از توان جهاد کشاورزی شهرستان‌ها خارج است.

فشکی سرپرست اداره حقوقی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به تاریخچه قانونگذاری در این زمینه گفت: با توجه به وجود قانون خاص یعنی قانون مدیریت پسماندها مصوب سال ۱۳۸۳ آیین نامه اجرایی قانون و ضوابط و روشهای مدیریت اجرایی پسماندهای کشاورزی استفاده و استناد به مقررات دیگر از جمله ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی محلی از اعراب ندارند.

وی بیان کرد: با توجه به ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها که مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری ها و دهیاری ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداریها محول کرده است نمایندگان حاضر در جلسه برای همکاری در این زمینه بر اساس قانون باید اعلام آمادگی کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید