Iranian Agriculture News Agency

معیشت جایگزین در حوضه دریاچه ارومیه با پرورش ماهیان زینتی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پرورش ماهیان زینتی به عنوان منبعی برای درآمد واشتغال پایدار دربحث معیشت جایگزین در حوضه دریاچه ارومیه است.

معیشت جایگزین در حوضه دریاچه ارومیه با پرورش ماهیان زینتی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش شیلات و ارائه راهکارهای مناسب درجهت رفع آنها در محل سالن جلسه فرمانداری به  ریاست فرماندار شهرستان بناب و با حضور قاسم جعفروند مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و کارشناسان مربوطه، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان  بناب و مسئولین واحدهای مربوطه و همچنین رؤسای ادارات تابعه برگزار شد.

فرماندار شهرستان بناب در این جلسه گزارشی اجمالی از وضعیت شیلات شهرستان را ارائه کرده و گفت: شهرستان بناب دارای 8 واحد پرورش شیلات می باشدکه 6 واحد دارای پروانه بهره برداری بوده و 2 واحد فاقد پروانه  است که از این 8 واحد، تنها 4 واحد فعال هستند.

امین رفیعی میزان تولید اسمی محصولات آبزی شهرستان بناب را 55 تن و تولید واقعی آن را  75 تن درسال اعلام نمود و افزود: این میزان تولید با شرایط و امکانات موجود در شهرستان قابل‌قبول است.

وی تأمین آب مورد نیازواحدها را ازجمله مشکلات عمده بخش شیلات دانست و افزود: با عنایت به  موضوع کم آبی و اینکه اراضی شدیداً در شرایط کنونی هم متاثر از کم آبی و شوری شده‌اند، بنابراین در بحث معیشت جایگزین به پرورش ماهیان زینتی به عنوان منبعی برای درآمد و اشتغال پایدار می توان اشاره کرد.

فرماندار شهرستان بناب پیشنهادات ارائه شده درخصوص پرورش ماهیان زینتی، آرتمیا و بهره برداری از آبهای نامتعارف و ایجاد فضای گردشگری مناسب در سددوش را از اولویت های شهرستان در بخش شیلات برشمرد و خواستار مطالعه، بررسی و برنامه ریزی درخصوص اجرایی نمودن آنها در شهرستان شد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه مباحث شیلات در دو بخش مهم آبزی مصرفی و آبزی پروری مطرح می‌شوند، افزود: بحث آبزی مصرفی در واقع تغییر در سبک زندگی مردم کشورمان است و با عنایت به تنوع بخشی به سبک زندگی و ارزش غذایی محصولات که ماهی نیز در این ذیل آورده شده است بطوری که می تواند تاثیر به سزایی در سلامت جامعه  و امنیت غذایی داشته باشد.

قاسم جعفروند افزود: باتوجه به توصیه متخصصان تغذیه، مصرف هفته ای دو بار ماهی مورد تاکید است که در این بین مصرف سرانه ماهی در دنیاحدود 23 کیلوگرم است که درکشور ما ایران، این میزان 12کیلوگرم و در استان آذربایجان شرقی نیز چیزی حدود 7 کیلوگرم است.

وی ادامه داد: با عنایت به کاهش چشم گیر میزان مصرف سرانه ماهی دراستان، ترویج و فرهنگ مصرف آبزیان از اولویتهای برنامه ریزی در استان می باشد.

جعفروند افزود: در این راستا 3 مورد تفاهم‌نامه با شهرداری، اداره کل فنی وحرفه ای استان و بسیج جامعه زنان سپاه عاشورا منعقد شده است که شهرستان‌ها نیز ملزم به اجرای این تفاهم‌نامه‌ها با ارگان‌های مربوطه هستند.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد جشنواره طبخ آبزیان توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری با مشارکت دیگر ادارات شهرستان در راستای ترویج فرهنگ مصرف آبزیان برگزار شده و همچنین در راستای آشنایی علاقمندان به پرورش ماهیان زینتی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بناب با همکاری مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اقدام به برگزاری دوره‌های مهارتی "آموزش اصول پرورش و نگهداری ماهیان زینتی" کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید