Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت ۱۶ هزار تن پنبه در خراسان شمالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود ۱۶ هزار تن پنبه در این استان برداشت شود.

پیش‌بینی برداشت ۱۶ هزار تن پنبه در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود ۱۶ هزار تن پنبه در این استان برداشت شود.

عبداله یوسفی با اشاره به اینکه پنبه تولیدی این استان به لحاظ رنگ و طول الیاف از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است افزود: سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی ۹۷،  ۶۳۰۰ هکتار بوده که در سال زراعی ۹۸ با حدود ۱۴ درصد افزایش به ۷۲۰۰ هکتار رسیده است.

وی میانگین تولید پنبه را ۲۳۰۰ کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود ۱۶۷۰۰ تن پنبه امسال برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: پنبه کشت شده استان اغلب از دو رقم اصلاح شده ورامین و خرداد(ارقام ایرانی) است و با توجه به مزارع مقایسه ای p.v.s در مناطق مختلف جغرافیایی استان حدود ۵ رقم دیگر اعم از زودرس و متوسط رس از لحاظ زمانی نیز کشت می شود.

یوسفی افزود: در حال حاضر با توجه به کشت ارقام زودرس، حدود ۸۰ درصد از مزارع زیر کشت این ارقام از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، گلستان است و حدود ۲۰ درصد مابقی رقم ورامین را در کشت شامل می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هدف از کشت ارقام زود رس را صرفه جویی در مصرف آب زراعی، کاهش هزینه های داشت (در بعضی مناطق بعنوان کشت دوم انجام می شود.)، جلوگیری از خطر  سرمای پاییزه، کاشت ارقام زودرس بعنوان کشت دوم و کمک به ارتقا سطح مالی کشاورزان عنوان می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید