Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزشی جمع آوری بادام های آلوده به زنبور مغزخوار بادام در شهرستان سامان

در راستای ادامه فعالیتهای آموزشی ترویجی در سایت Ipcm در شهرستان سامان روستای قراقوش کارگاه آموزشی عملی جمع آوری بادام های آلوده به زنبور مغزخوار بادام در جهت مبارزه با این آفت برگزار شد.

 برگزاری کارگاه آموزشی جمع آوری بادام های آلوده به زنبور مغزخوار بادام در شهرستان سامان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی  جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای ادامه فعالیتهای آموزشی ترویجی در سایت Ipcm در شهرستان سامان روستای قراقوش  کارگاه آموزشی عملی جمع آوری بادام های آلوده به زنبور مغزخوار بادام در جهت مبارزه با این آفت با حضور آقای مهندس حسنی از دفتر ترویج، باغداران سایت و کارشناسان مدیریت ترویج و مرکز خدمات برگزار شد.

مهندس حسنی در این کارگاه اظهار کرد: آفت زنبور مغزخوار بادام از آفات خیلی خطرناک است که خسارتی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی به محصول میرساند.

حسنی افزود: حشره بالغ آن زنبوری کوچک وسیاه رنگ است که از اوآخر زمستان هم زمان با باز شدن گل درختان از داخل بادم های خشک وریخته شده پای درختان بیرون آمده وبعداز ریزش گل وتشکیل میوه داخل میوه تخم گزاری می کند و هر زنبور تا ۱۵۰عدد تخم ریزی دارد.

وی ادامه داد: این تخمها بعد از چند روز تبدیل به لارو شده واز مغز میوه تغذیه نموده وبعد از مدتی باعث خشک شدن مغز های بادام میگردد و لارو آفت حدود ۱۱ ماه از سال را داخل بادم های خشک شده پای درخت به سر میبرد.

مهندس حسنی در پایان گفت: بهترین راه مبارزه با این آفت رعایت بهداشت باغ وجمع آوری میوهای ریخته شده پای درخت ومعدوم نمودن وسوزاندن آنها است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید