Iranian Agriculture News Agency

سازمان حفظ نباتات:

نارنگی‌های آفت‌زده به بازار نرسید

رئیس گروه نظارت بر مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: نارنگی‌های آلوده به مگس میوه مدیترانه‌ای وارد بازار مصرف کشور نشده است.

نارنگی‌های آفت‌زده به بازار نرسید

اصغر شایان، رئیس گروه نظارت بر مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان اینکه نارنگی‌های آلوده به مگس میوه مدیترانه‌ای وارد بازار مصرف کشور نشده است، افزود: نارنگی‌های پیش‌رس معمولا بافت نرمی دارند و درصورت آلودگی به مگس میوه مدیترانه‌ای در ابتدا دارای لکه‌ای قهوه‌ای‌رنگ و نرم بوده که به‌تدریج این ناحیه حالت له‌شدگی پیدا کرده و بوی ترشیدگی می‌دهد.

رئیس گروه نظارت بر مبارزه با آفات همگانی ادامه داد: نارنگی‌های پیش‌رس معمولا مصرف تازه‌خوری داشته و فاقد خاصیت انبارداری بالا هستند. بنابراین، در صورت آلوده بودن به مگس مدیترانه‌ای، به‌سرعت علائم لهیدگی را نشان داده و به همین دلیل قابلیت حمل ‌و نقل و ورود به بازار را نخواهند داشت.

شایان با اشاره به اینکه افزایش بارندگی و شرایط جوی مناسب در سال جاری سبب شد تا تولید محصول نارنگی با افزایش چشمگیری همراه باشد، گفت: کاهش شدید قیمت نارنگی، باعث خودداری باغداران از برداشت میوه و  عدم رغبت آنها به انجام مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای شد، به همین دلیل ماندگاری میوه بر روی درخت منجر به افزایش جمعیت و خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای شد.

وی ادامه داد: از طرفی بارندگی‌های مناسب امسال سبب وقوع و شیوع عوارض زیاد دیگری از جمله آفتاب‌سوختگی، آنتراکنوز و ... در باغات شد و این موضوع یکی از عوامل اصلی ریزش نارنگی پای درختان مرکبات بود، اما متأسفانه افراد ناآگاه این مسئله را نیز به نام مگس مدیترانه‌ای مطرح کردند.

شایان در پایان درخصوص مگس میوه مدیترانه‌ای در مازندران گفت: خسارت بسیار اندک بوده و بیشتر در ویلاسراها و خانه‌‌سراهایی بوده که ضمن کاشت انواعی از درختان میوه میزبان این آفت در آنها، معمولا مالکین حضور ندارند و مبارزه‌ای با آفات در آنها انجام نمی‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید