Iranian Agriculture News Agency

شهبازی اعلام کرد:

ایجاد فضای سبز از برنامه های اساسی سازمان جنگل‌ها

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ایجاد فضای سبز و توسعه جنگل را از برنامه‌های اساسی سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه جنگل های هیرکانی، بوم سازگان زاگرس و رویشگاه های جنگلی خلیج - عمانی و ایرانی – تورانی در دستور کار سازمان جنگل ها قرار دارد.

ایجاد فضای سبز از برنامه های اساسی سازمان جنگل‌ها

به گزارش ایانا، در نشست ارزیابی نهضت نهالکاری که به ریاست دکتر خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و جمعی از مدیران و کارشناسان دست اندرکار در محل این سازمان برگزار شد، مدیران منابع طبیعی میزان مشارکت استان های مربوطه را در پویش نهال کاری اعلام کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مدیران منابع طبیعی استان های کشور روز سه شنبه با توجه به تعهدات و تمهیداتی که در زمینه نهال کاری چهاردهم آذرماه اندیشیده شده بود، از طریق ویدئو کنفرانس سهم عملکرد و مشارکت همگانی در پویش نهال کاری را اعلام کردند.

 فریبرز غیبی دبیر ستاد نهضت نهالکاری در این نشست ضمن جمع بندی عملکرد استان ها اعلام کرده است: روز چهاردهم آذرماه با مشارکت اقشار مختلف مردم و منابع طبیعی 9.5 میلیون اصله نهال در استان‌ها کاشته شده است و کاشت مابقی نهال‌ها که 4.5 میلیون است تا اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

دبیر ستاد نهال کاری از میزان پیشرفت 67 درصدی توسعه جنگل کاری در این طرح خبر داد و افزود: برخی استان ها با توجه به تعهداتی که ایجاد کرده‌اند نسبت به استان های دیگر از برنامه عقب هستند که باید تا پایان سال تعهدات خود را در زمینه نهالکاری به انجام برسانند.

**توسعه جنگل های کشور در دستور کار سازمان جنگل ها

در این نشست ویدئویی که به شکل مستقیم در ادارات منابع طبیعی کشور برگزار می شد، سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ایجاد فضای سبز و توسعه جنگل را از برنامه‌های اساسی سازمان برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه جنگل های هیرکانی، بوم سازگان زاگرس و رویشگاه های جنگلی خلیج - عمانی و ایرانی – تورانی در دستور کار سازمان جنگل ها قرار دارد.

خسرو شهبازی لازمه جنگل کاری و توسعه رویشگاه های جنگلی را وجود نهالستان های قوی و با ظرفیت بالا در منابع طبیعی دانست و اعلام کرد: در حال حاضر 2500 هکتار نهالستان های جنگلی در منابع طبیعی وجود دارد. 

وی گفت: برخی ادارات کل منابع طبیعی استان ها، پتانسیل تولید نهال های بیشتر را دارند و برخی نیز با مشکلاتی مواجه هستند که لازم است نهالستان ها را جهت پویایی و تولید نهال بیشتر به  بخش خصوصی واگذار نمایند.

شهبازی در ادامه به تفاهمنامه های منعقد شده استانداران با سازمان جنگل ها اشاره و به مدیران منابع طبیعی استان ها تاکید کرد اعتبارات استانی را پیگیری و از آن برای توسعه جنگل کاری استان استفاده کنند.

وی همچنین از روابط عمومی خواست نهالکاری روز 14 آذر و مشارکت خیرین و مردم در این امر همگانی را از طریق صدا و سیما به افکار عمومی، نهادها و دستگاه های مرتبط و تصمیم گیر کشور اطلاع رسانی کنند تا همه آحاد جامعه از میزان فعالیت ها و عملکرد منابع طبیعی مطلع شوند.

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه سخنان خود توسعه گیاهان دارویی و گسترش زراعت چوب را از طرح‌های موثر و پیش روی منابع طبیعی برشمرد و افزود: اثربخشی این طرح ها در زندگی مردم و حفاظت بهتر از منابع طبیعی بسیار موثر است.

وی مراتع کشور را بسیار پر اهمیت خواند و در این باره گقت: باید با برنامه ریزی و در قالب طرح های مرتعداری در مراتع کشور توازن ایجاد کرد. اینکه وانمود کنیم مرتع صرفاً محلی است برای تولید علوفه، قطعاً دچار اشتباه خواهیم شد زیرا مرتع علاوه بر کارکردهای زیستی، کارکرد های اقتصادی فراوانی دارد که یکی از مهمترین آن توسعه و بهره برداری از گیاهان دارویی است.    

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید